Toerrit #2: Peel Route
datum Zondag 4 juli 1999
start
Termaat Motoren
Hertogstraat 74
6511 SE Nijmegen
tel. 024 - 322.9575
pauze
Boerderij "De Turfhoeve"
Midden Peelweg 1
5975 MZ Sevenum
tel. 077 - 467.2800
finish
Cafe "Le Mistral"
Havenstraat 11
6051 CR Maasbracht
tel. 0475-461359
vertrek vertrek tussen 10:00 en 11:00 uur
einde rit ca. 16:00 uur
lengte rit 175 km
bijzonderheden Aan deze route werkten mee:
• Frank van Enckevort
• Jeroen Termaat
• Ronald van Bruggen
• Math Göbbels
aanrijroute Vanaf Utrecht
• A12 richting Arnhem
• Knooppunt Grijsood, A50 richting Nijmegen
• Na 14 km knooppunt Valburg, A15 richting Kleve
• Na 8,2 km knooppunt Ressen, A325 richting Nijmegen
• Na de oude Waalbrug, verkeersplein rechtdoor (Julianasingel/Oranjesingel)
• Bij eerste stoplichten rechtsaf, bordje "Waalkade" volgen
• De motorzaak Termaat ligt nu ca. 200 meter aan je linkerhand

Vanaf het noorden
• A50 richting Arnhem en vervolgen richting Nijmegen
• Bij knooppunt Valburg, A15 richting Kleve
• Na 8,2 km knooppunt Ressen, A325 richting Nijmegen
• Na de oude Waalbrug, verkeersplein rechtdoor (Julianasingel/Oranjesingel)
• Bij eerste stoplichten rechtsaf, bordje "Waalkade" volgen
• De motorzaak Termaat ligt nu ca. 200 meter aan je linkerhand

Vanaf het zuiden Nijmegen in
• Borden "Nijmegen Centrum" volgen
• Op het Keizer Karelplein (groot plein met parkje), volg borden "Waalkade/Casino"
• Op de Oranjesingel, 3e stoplicht links en borden "Waalkade/Casino" volgen
• De motorzaak Termaat ligt nu ca. 200 meter aan je linkerhand

route
beschrijving
De toerritbeschrijving is hier te downloaden in PDF formaat. Om dit bestand te kunnen bekijken heeft u de Adobe Acrobat Reader nodig. Deze is te vinden op de website van Adobe

Nijmegen-Peel toerrit (48k - versie 2.0)

verslag Als eerst gaat mijn dank uit naar de samenstellers van deze prachtige toerrit: Frank van Enckevort, Math Göbbels en Ronald van Bruggen.

Wat het weer betreft: alles hebben we gehad. Droog, zonnig en bewolking die gelukkig niet erg vrijgevig was. De temperatuur was prima, zolang je reed. Stond je stil, dan speelde de warmte toch wel parten in het overwegend zwarte leer. Het bijvullen van het vochtgehalte was geen probleem. Her en der was motorrijdend Nederland neergestreken op de talloze terrasjes. Soms leek het wel afgesproken werk. De ene groep stapte zojuist op en de andere kwam het terras bezetten. En als deze bezetting ten einde liep, kondigde de volgende invasie zich aan. Voor de uitbaters een graaggezien verschijnsel.

Net zoals het weer had ook de route vanalles te bieden. Na de koffie bij Termaat of bij de overbuurman begon het heuvelachtig via Ubbergen en Berg en Dal. Naarmate je Noord-Limburg inreed werd het vlakker. Het toekijkend publiek werd op "diversionele" wijze vermaakt. Natuurlijk door de kleurrijke file van YDCN-ners, maar ook door een enorme stoet old-timers die we tegemoetreden. Leuk detail was de oude FIAT 500 met het kleine ADRIA-caravannetje.

Voor de koffie werd gestopt bij het Nationale Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon. Ironisch maar waar: hier ontstond onenigheid. In welke provincie zaten we nu? Limburg of Noord-Brabant? Wat blijkt: de provinciegrens loopt precies over de zuidgrens van het museumpark, dus zaten we nog net in Noord-Brabant. De strijd werd al snel bijgelegd met een overtuigend stukje LIMBURGSE vlaai.

Na zo'n 30 kilometer werd het weer tijd voor de inwendige mens. Op de kruising tussen de Middenpeelweg en de A67 bevond zich "De Turfhoeve" alwaar een gedeelte van de Diversionisten zich tegoed deden aan frietjes, pannekoeken of salades. Net toen de laatste groep hier aanmeerde, werd het terras gesloten uit angst onder te lopen door enkele vallende druppels.

De tocht voerde verder over De Peel met de veelzeggende veen- en moerasgronden en wegen die door het inkrimpen van het veen zijn verzakt, zoals de weg tussen Helenaveen en Griendtsveen. Deze weg zou in opdracht van WP als verkoopargument in de route opgenomen kunnen zijn.

In het karakteristieke dorpje Liessel, daar waar huize Göbbels staat, reden we de molen te vlug voorbij, waardoor de 1e zijstraat gemist werd. Natuurlijk greep ik deze vergissing meteen aan om het "straatje keren" te oefenen. Nadat ik het verkeerde voorbeeld gaf (over de stoep), volgden de anderen mij gewillig. In Neerkant merkte ik de achterzijde van het bord "omleiding" niet op, maar via een prachtige alternatieve route door een woonwijk werd al snel de voorzijde van het eerdergenoemde bord gezien en de route werd vervolgd.

In Beringe even gestopt om opnieuw de keel te smeren. Deze plaats was voor een aantal onder ons het punt om de route "in te korten". Zij kwamen van verre en wilden waarschijnlijk nog voor het donker thuis zijn. De consumptiebonnen voor het eindpunt werden overgedragen aan degenen die doorgingen.

Het eindpunt in Maasbracht naderde via de vele binnenweggetjes langs de Maasplassen en jachthavens tussen Roermond en Ool.

Bij café "Le Mistral" in Maasbracht werd nog even lekker nagebabbeld onder genot van een lekker glaasje nat. Ook hier werden de overgebleven consumptiebonnen afgegeven aan de nog langerblijvenden.

Al met al een prachtige dag en petje af voor de samenstellers van de Peel Toerrit 1999.

Ron Kooi

Last update 06-Jul-1999