datum | Zondag 20 juni 1999 | |||
bijzonderheden | De YDCN-NVVM Verhoogde Rijvaardigheidstraining is in feite een normale NVVM Verhoogde Rijvaardigheidstraining maar dan in clubverband. Bij een normale NVVM training meldt je je rechtstreeks bij de NVVM aan. Je krijgt dan een instructeur toegewezen bij jouw in de regio. Met hem maak je een afspraak op welke dag de training gehouden wordt. Er wordt altijd gewerkt in groepjes van maximaal 4 deelnemers op 1 instructeur. YDCN leden genieten 10% korting en voor een dergelijke training betaal je dan ook geen f 225 maar f 202,50. De procedure voor het verkrijgen van korting is op te vragen bij Kim Kodde. Uit gesprekken met leden is naar voren gekomen dat men best wel interesse heeft in een dergelijke training maar dat men dit liever met bekenden wil doen, het liefst geinitieerd vanuit de club. Op 20 juni 1999 is een dergelijke dag voor de 1e keer georganiseerd. Na voorinschrijving (interesse peiling) en definitieve aanmelding hielden we 32 serieuze kandidaten over. In overleg met de NVVM is vervolgens deze dag in elkaar gezet. Vanuit de club is gevraagd de dag ergens centraal in Nederland te houden en het normale karakter zoveel mogelijk aan te houden. Dagindeling
De dag duurt van 09.00 tot 18.00 uur em de toerrit is circa 110 km. De YDCN-NVVM dag werd gehouden in Bunnink. De kosten bedroegen f 202,50 plus f 20,- voor de gezamelijke lunch. De koffie en thee in de ochtenduren is betaald door de YDCN. Meer informatie op de NVVM website. | |||
route beschrijving | Tijdens deze YDCN-NVVM Verhoogde Rijvaardigheidstraining werd de NVVM Oostelijke Heuvel-Rivieren rit gereden. Veel deelnemers vonden het zonde dat vanwege de vele regen niet voluit gereden kon worden en wilde de rit graag nogmaals rijden. Met dank aan de NVVM is deze rit ter beschikking gesteld aan de YDCN.
| |||
Verslag | Verhoogde Rijvaardigheidstraining! Je schrijft je in, want hoewel je een goede rijder bent (met de motor nog nooit een ongeluk gehad en met de auto maar 1 kleintje), weet je dat je rijtechniek altijd beter kan. De dag begint ontspannen met koffie en een geheel willekeurige indeling van groepen en toewijzing aan instructeurs. Bij mijn groep bleken dat er 2 (Martin en Patrick) te zijn. De 20 multiple choice vragen over verkeerstechniek enzo. waren eenvoudig, met 15 punten haalde ik de hoogste score in mijn groep. Na de bespreking van de antwoorden was het dan zo ver dat wij gingen oefenen op de motor. Op het parkeer terrein van het stadion Galgenwaard te Utrecht zijn we begonnen met slalom rijden. 180-Graden bochtjes maken was een uitdaging. Nog nooit gedaan! In de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde was opbokken de enige bijzondere verrichting die gedaan moest worden. Een nog grotere uitdaging was 8-jes draaien, uiteraard als laatste beginnen want zo'n grote knul voel je je dan niet meer. Eindelijk weer op wat meer bekend terrein: de noodstop, dat had ik met succes (oef.....) al wat vaker gedaan, ook met blokkerend voorwiel. Tegen die tijd begon het te regenen dus de noodstop bij 80 km/u werd afgelast, zo ook het bermpje rijden. Het uitwijken werd nog wel geoefend echter met lage snelheid en zonder remmen, dat was dus makkelijk. De ochtend was leerzaam en wij waren klaar voor de middag. De lunch was goed verzorgd en daar werd het programma voor de middag uitgelegd: de veilige rijlijn! Aansluitend een 100km ritje door Gelderland. Iedereen moest een stukje voorrijden. De instructeur gaf achteraf goede tips en aanwijzingen over je rijstijl en het volgen van de veilige rijlijn. De eerste keer dat ik echt in gaten kreeg dat de veilige rijlijn iets anders is dan wat ik tijdens de lunch had begrepen, was toen de instructeur voor het linksaf slaan eerst helemaal naar de rechterkant en pas vlak voor de kruising naar het midden van de weg ging om dwars op de weg maar wel links voorgesorteerd te stoppen. Hij had de bocht al genomen waar ik nog moest beginnen! De rest van de tocht heb ik de draad, eh lijn goed opgepakt en het was al na half vijf toen wij in Wijk bij Duurstede waren. Daar vonden de instructeurs dat wij ons best gedaan hadden en zichtbaar vooruit waren gegaan in rijvaardigheid en verkeersveiligheid! Om op tijd bij het eindpunt te zijn werd besloten over de provinciale weg terug naar Bunnik te rijden. Dat ritje zal mij nog lang bijblijven! Op een rotonde ben ik geslipt en gevallen met een sneldheid van minder dan 20km per uur. Een onverlaat had een 'beetje' diesel verloren en met regen maakt dat de weg goed glad. Schade aan de motor toch nog aanzienlijk, lichamelijk helemaal niets (geen blauw plek, geen schrammetje, zelfs geen stijve spieren de volgende dag) en wat verhoogde rijvaardigheid betreft ...., weer met de beide benen op de grond! Nu ik dit schrijf is het al weer een week geleden. Ondanks het schuivertje kijk ik terug op een dag waarop ik veel heb geleerd. De instructeurs, motoragenten in het dagelijks leven, hebben hun bijdragen op een plezierige en opbouwende wijze gebracht. Kortom toch een geslaagde dag. Nou de moed verzamelen om een vervolg- of een slipcursus te gaan volgen, want het kan nog beter en dan bedoel ik de rijvaardigheid! Chris van Hees |
Last update 01-Jul-1999 |