TechMod :  Boordcomputer
Onboard computer for Yamaha Diversion
Click for more detailsClick for more detailsClick for more detailsClick for more details
Click for more detailsClick for more detailsClick for more detailsClick for more details

Een boordcomputer op je motor voor minder dan € 25,00 met leuke en interessante informatie. Dat zijn bijvoorbeeld bepaalde uitvoeringen van de SIGMA SPORT fietscomputer. Op de foto's zie je het oude 700 model en de nieuwere TARGA. Beide zijn geschikt voor montage op motorfietsen omdat ze snelheden kunnen meten boven de 100 km. Let daar goed op want bij de meeste fietscomputer is dat niet het geval. Als je de meter volgens de instructies goed afstelt meet heb je als eerste een digitale kilometerteller. Wel zo handig met al die flitspalen. Ook handig is het feit dat je de computer kan instellen op km en miles. Dus voor wie naar Engeland gaat... Het omzetten is niet echt simpel en kan je dat beter even van tevoren doen.
 
 

Wat er op het onderste gedeelte komt te staan kan je al rijden zelf instellen. STP meet de tijd dat je motorfiets in beweging is geweest, de pure roltijd dus. AVS geeft de gemiddelde snelheid weer. Dat is erg handig op bv vakantie om te bepalen hoe lang je nog bezig zal zijn met de kilometers die je nog wilt afleggen. DST meet de totale afgelegde afstand sinds de boordcomputer is gemonteerd. De getoonde Sigma 700 zit er al 83.000 km op waarbij slechts een keer de batterijen zijn vervangen. CLK geeft de tijd aan, eindelijk een klokje voor 600 berijders! TRP is een extra tripteller, handig als je er een wilt gebruiken als benzine meter en de andere (op de Diversion) voor toerritten. Tip: gebruik de Diversion teller voor toerritten, deze is sneller te resetten. Last but not least, de maximum snelheid die je bereikt hebt. Het overtuigende bewijs voor oom agent dat je niet te hard gereden hebt... (maw denk hieraan als je aangehouden wordt!).
 
 

De bediening is vrij simpel. Bij de Sigma 700 zitten twee drukknoppen, de ene voor het resetten, de andere om te switchen tussen de verschillende modes. Bij de nieuwe Targa zitten de bedieninsknoppen over de volle breedte van de meter, onder en boven. Op de motor is dat beter te bedienen dan de knoppen die op de Sigma 700 zitten. Zoals je op de foto ziet ontbreekt op de Targa het metalen sierplaatjede op de linkerkant. Het kan geen kwaad die er af te trekken en zelf even opnieuw vast te lijmen.
 

De montage is vrij simpel. De meter zit met rubberen ringen om het stuur vastgeklemd. De 2-aderige kabel is vrij zwak. In de electronica zaak heb ik een sterkere kabel gekocht en deze er tussen gesoldeerd. De soldeerverbindingen zijn afgewerkt met krimpkous.

De sensor is op de Diversion XJ900S met tirewraps te monteren. Of dat bij de Diversion XJ600S lukt weet ik niet. Op een Yamaha FZS600 lukt dat niet en heb ik de magneet op de velg gelijmd en de voeler met tirewraps bevestigd.

An onboard computer on your bike for less than € 25,00 with nice and interesting information. That is possible with certain types of the SIGMA SPORT bicycle computer. On the pictures you can see the old 700 model and the newer TARGA. Both are suitable for mounting on motorbikes because they can measure speeds above the 100 km/h. Look at this aspect as for most bicyle computers this is not the case. If you set up the computer according to the instructions, you first get a digital speedo meter. Very handy with all those speeding camera's. Also nice to know is that the computer can be setup in miles or km. So, for those English people with plans to go to the main land... Reprogramming the computer to km however isn't that simple so it's better to do that before you leave.

What is display in the lower part of the display is up to you. STP measures the time the bike is in movement, rolling time. AVS stands for average speed, very handy on holidays trips. With that information you can make a calculation how much time it will take to do the rest of the distance you have in mind. DST is the total distance since the computer is installed on your bike. The Sigma 700 on the pictures is already functioning for 83.000 km. The batteries have been replaced once during that period. CLK gives you the time, finally a digital clock for Diversion XJ600S owners! TRP is an extra tripcounter. If you use your Diversion tripcounter as fuel indicator, you now have an extra tripcounter for tourrides. Best is to use the Sigma tripcounter for fuel and the Diversion tripcounter for tourrides. This is because the Diversion tripcounter is easier to reset. Last but not least, the maximum speed you have reached. The final proof for the policeman that you didn't drove too fast... (think about this when being stopped by the police!)

Operating is very simple. The Sigma 700 has two push buttons, one for reset, the other of switching between the different modes. On the new Targa the control buttons are situated on top and bottom over the full width of the computer. On the motorbike with motorgloves, this is better to operate. De bediening is vrij simpel. Bij de Sigma 700 zitten twee drukknoppen, de ene voor het resett As you can see on the picture, the metal part on the left side is missing. It was bad glued and has been lost. So it may be better to glue it yourself.

Installing is also simple. The computer is installed on the steer with rubber rings. The 2-wires electric cable is no so robust so I solder a stronger wire between the computer and the sensor. The soldered parts have been finish with shrinksock(?).

On the Diversion XJ900S the sensor is installed using tire wraps. I'm not sure if this is also possible on the Diversion XJ600S. An a Yamaha FZS600 Faser I had to glue the magnet on the rim but could use tire wraps for the sensor.

Last update 01-Jul-2002