VRO-1-2-R Rijvaardigheidstrainingen 2009 |
datum |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lokatie | VRO-1 en VRO-2 P.I.V.M. (Politie Instituut Verkeer en Milieu) (Politie Oefencircuit LSOP) Eendenweg 12 8218 NC Lelystad VRO-R K.N.M.V. Zijpendaalseweg 1 6814 CA Arnhem | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
deelname | Alleen voor leden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
bijzonderheden | VRO-1-2-R In samenwerking met de KNMV organiseren we dit jaar weer een VRO rijvaardigheidstrainingen. Naast de bekende VRO-1 en VRO-2 hebben wij ook de nieuwe VRO-R toegevoegd. Daarbij staat de R niet voor racen maar voor Risico. Een actueel onderwerp waar ook bij nieuwe rijopleidingen steeds meer aandacht aan besteed wordt. De VRO-1 en VRO-2 richten zich vooral op behendigheid met je voertuig. Alle cursussen kunnen we je van harte aanbevelen. We willen niet ontkennen dat ze best wel veel geld kosten maar het is het geld zeker de moeite waarde. En je hebt je geld ook weer gauw terugverdiend door de korting op je verzekeringspremie die door de meeste verzekeringsmaatschappijen wordt gegeven. Maar los van het financiele aspect, je leert je voertuig beter te beheersen wat het motorrijden alleen nog maar leuker maakt. Een ongelukje zit in een klein hoekje en die kleine hoekjes leer je te ontdekken op de VRO-R. Margriet Both en Kim Kodde hebben in 2008 al een VRO-R gevolgd en hebben daarvan in Diversiteiten 2008/4 verslag gedaan. Behalve leerzaam zijn de VRO cursussen ook gewoon leuk, zeker als je dat met (bekende) medeleden kan volgen. Lelystad en Arnhem Deelnemers en Sluitingsdata De VRO-R is anders van opzet. De helft van de tijd wordt klassikaal les gegeven waarbij veel interactie tussen cursisten en docenten. De andere helft zit je op de motor en wordt er gewerkt met 1 instructeur op 3 cursisten. Het maximaal aantal deelnemers op zo'n dag is, mede door de hoge graad van persoonlijke aandacht, beperkt tot 6 cursisten. Mocht de belangstelling groter zijn, dan is 9 cursisten het maximum. Vanzelf komt er dan een instructeur bij. Verzekeringen Bij de VRO-R is het niet mogelijk om een dagverzekering af te sluiten. Bij de VRO-R ga je 2x de openbare weg op en wordt er totaal maar circa 40 km gereden. Deze kilometers zijn gewoon gedekt door je eigen verzekering. Er is immers geen sprake van een afgesloten circuit zoals op de VRO-1 en VRO-2. Er wordt een normale route gereden door zowel de stad, woongebied, buiten de bebouwde kom en een stukje snelweg. 's Morgens ga je de weg op en wordt er gevraagd te rijden zoals je normaal zou doen. Om de 5 minuten wordt er ergens gestopt en worden deze 5 minuten in je groep van 3 cursisten geanalyseerd. 's Middags doe je precies hetzelfde parcour maar wordt je gevraagd het geleerde in de praktijk toe te passen. Bij alle VRO cursussen kan een annulerings verzekering afgesloten worden. Certificaat Inclusief lunch Duo Bij de VRO-R speelt de duo geen enkele rol en is er ook geen mogelijkheid om deze mee te nemen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VRO-1 |
Globale dagindeling
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VRO-2 |
De VRO-2 gaat letterlijk verder waar je bij de VRO-1 gebleven bent. Bovendien zijn er een aantal nieuwe oefeningen toegevoegd, die specifiek bij de VRO-2 horen. Nieuwe onderdelen bij de VRO-2 zijn onder meer de waterbak, het rijden in de berm en uitgebreidere bochtentechniek. Bij deze cursus oefen je onder meer het rijden onder slechte (weers-) omstandigheden als bijvoorbeeld in de regen. Dat doe je dan door het rijden in de water- of aquaplanebak. Ook de techniek van het ontwijken van een obstakel komt uitgebreid aan bod. De bermvlucht op hogere snelheid en het remmen in de bocht, zijn ook typische oefeningen voor de VRO-2 cursist die je in de harde praktijk zeer goed van pas kunnen komen. Aan het einde van de cursusdag wordt het hele circuit benut voor het trainen van een gevorderde bochtentechniek, waarbij je onderdelen als het aansnijden en insteken van bochten in de praktijk kunt toepassen. Deelname aan VRO-2 is alleen mogelijk als je VRO-1 gevolgd hebt en niet langer dan 5 jaar geleden. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VRO-R |
Verwacht geen spectaculaire foto's van een VRO-R cursus. Wij komen ook geen foto's maken. In de VRO-1 en VRO-2 leer wat je moet doen als je in een hachelijke situatie terecht komt. In de VRO-R leer je zulke situaties vooraf te herkennen en zodoende te voorkomen dat je daarin terecht te komen. Het is een hele andere cursus dan je bij de VRO-1 en VRO-2 gewend bent. Het gaat in deze cursus om je rijgedrag, gevaren leren herkennen, daarop anticiperen en een defensieve rijstijl te ontwikkelen om risico's zoveel mogelijk te verkleinen. Het is geen absolute wetenschap, geen goed of fout, maar het kiezen van een rijgedrag afhankelijk van de situatie die je het minste risico geeft en de meeste escapes. De ochtend begint klassikaal met een voorstelrondje en een stukje theorie over waar deze cursus over gaat. Vervolgens ga je in groepjes van 3 cursisten en 1 instructeur de weg op en rij je een vooraf bepaalde route. De cursist die voorop rijdt krijgt een ontvanger en een oortje mee zodat hij kan horen hoe hij moet rijden. Achter hem rijden de andere twee cursisten die zijn rijgedrag bekijken en opvallende zaken even moeten onthouden. Na 5 minuten wordt er gestopt en worden de verrichtingen van de 1e cursist in de groep besproken. Dit wordt herhaald zodat elke cursist zo aan bod komt. Na terugkomst wordt alles nog eens klassikaal besproken en hoor je ook de ervaringen van de andere groep(en). Na de lunch wordt je geleerd welk gedrag je kan ontwikkelen om bepaalde risico's vooraf te zien en hoe je daar op kan anticiperen. Vervolgens ga je weer de weg op en kan je oefenen met het in praktijk brengen van het geleerde. Ook dat wordt weer na afloop klassikaal geevalueerd. Je bent gauw geneigd om te roepen dat je deze cursus niet nodig hebt. Je woont al in de drukke Randstad en worstelt al dagelijks door de files. Dan zal je vaak al een automatisme ontwikkeld hebben om bepaalde risico's te herkennen en te vermijden. Maar ook deze motorrijders kunnen op deze dag nog voldoende leren. Er gaan meer wegen naar Rome en het is ook heel leerzaam om eens andere mogelijkheden te zien die je toepast. En om eerlijk te zijn, sommige signalen die je omgeving geeft wist je waarschijnlijk niet eens. Kortom, een leerzame cursus vooral zowel ervaren als onervaren motorrijders. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto's afgelopen jaren | [2008-2] [2008-1] [2005] [2004] [2003] [2002] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kosten zonder korting |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kortingen |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Procedure | Je kan je via onze website aanmelden voor deze VRO opleidingen. Daarvoor hebben we een apart uitgebreid formulier gemaakt. Alleen volledig ingevulde formulieren worden geaccepteerd. Als je aanmelding door ons is geaccepteerd krijg je een bevestiging en komt je naam op de lijst op deze web pagina. De inschrijving sluit op 20 april 2009 voor de VRO-R en 25 april 2009 voor de VRO-1 en VRO-2. Na sluiting sturen wij de gegevens door naar de KNMV. Van de KNMV krijg je ook de uitnodiging, de rekening en en acceptgiro. Op dat moment heb je ook een persoonlijke overeenkomst met de KNMV afgesloten en zijn alle KNMV voorwaarden van toepassing. Deze zeggen bijvoorbeeld dat bij annuleren tot 4 weken voor aanvang van de cursus men € 20 verschuldigd is. Bij annuleren tussen 4 en 1 week voor aanvang van de cursus is men 50% van het cursusgeld verschuldigd. Bij annulering binnen 1 week voor aanvang van de cursus is geen restitutie mogelijk. Met een annulerings verzekering vind restitutie plaats minus het verzekeringsbedrag. Een geldige verklaring zoals van een arts is echter wel vereist. Voor zover wij hebben meegemaakt krijg je in geval van ziekte een aanbod om de cursus op een andere datum alsnog te volgen. De speciale clubprijs blijft dan onverkort van kracht. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aanmelden | De inschrijving is gesloten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
deelnemers |
|
Last update 14-Jun-2009 |