VRO-1-2-R Rijvaardigheidstrainingen 2009
Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge
Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge
Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge

datum
 Maandag 15 juni 2009   Arnhem   6 plaatsen VRO-R 
 Zaterdag 20 juni 2009   Lelystad   8 plaatsen VRO-1 
 Zaterdag 20 juni 2009   Lelystad   8 plaatsen VRO-2   
lokatie VRO-1 en VRO-2
P.I.V.M. (Politie Instituut Verkeer en Milieu)
(Politie Oefencircuit LSOP)
Eendenweg 12
8218 NC Lelystad
VRO-R
K.N.M.V.
Zijpendaalseweg 1
6814 CA Arnhem
deelname Alleen voor leden
bijzonderheden
VRO-1 certificaat
VRO-1-2-R
In samenwerking met de KNMV organiseren we dit jaar weer een VRO rijvaardigheidstrainingen. Naast de bekende VRO-1 en VRO-2 hebben wij ook de nieuwe VRO-R toegevoegd. Daarbij staat de R niet voor racen maar voor Risico. Een actueel onderwerp waar ook bij nieuwe rijopleidingen steeds meer aandacht aan besteed wordt. De VRO-1 en VRO-2 richten zich vooral op behendigheid met je voertuig. Alle cursussen kunnen we je van harte aanbevelen. We willen niet ontkennen dat ze best wel veel geld kosten maar het is het geld zeker de moeite waarde. En je hebt je geld ook weer gauw terugverdiend door de korting op je verzekeringspremie die door de meeste verzekeringsmaatschappijen wordt gegeven. Maar los van het financiele aspect, je leert je voertuig beter te beheersen wat het motorrijden alleen nog maar leuker maakt. Een ongelukje zit in een klein hoekje en die kleine hoekjes leer je te ontdekken op de VRO-R. Margriet Both en Kim Kodde hebben in 2008 al een VRO-R gevolgd en hebben daarvan in Diversiteiten 2008/4 verslag gedaan. Behalve leerzaam zijn de VRO cursussen ook gewoon leuk, zeker als je dat met (bekende) medeleden kan volgen.

Lelystad en Arnhem
Voor de VRO-1 en VRO-2 hebben wij dit jaar gekozen voor Lelystad omdat de VRO-2 alleen op Lelystad gehouden kan worden. Beide cursussen worden op dezelfde dag gehouden, op een zaterdag zodat je er geen vrije dag voor hoeft te nemen. De VRO-R wordt alleen op doordeweekse dagen gehouden. We hebben voor Arnhem gekozen omdat dit nog redelijk centraal in Nederland ligt en zo zie je ook eens het KNMV hoofdkantoor in Arnhem.

Deelnemers en Sluitingsdata
Een VRO-1 en VRO-2 cursus wordt gegeven in groepen van maximaal 8 cursisten. We hebben voor zowel de VRO-1 als VRO-2 een blok van 8 plaatsen gereserveerd. Deze reservering eindigt op 25 april 2009. Na die datum kunnen wij geen plaats meer garanderen.

De VRO-R is anders van opzet. De helft van de tijd wordt klassikaal les gegeven waarbij veel interactie tussen cursisten en docenten. De andere helft zit je op de motor en wordt er gewerkt met 1 instructeur op 3 cursisten. Het maximaal aantal deelnemers op zo'n dag is, mede door de hoge graad van persoonlijke aandacht, beperkt tot 6 cursisten. Mocht de belangstelling groter zijn, dan is 9 cursisten het maximum. Vanzelf komt er dan een instructeur bij.

Verzekeringen
De VRO-1 en VRO-2 cursussen vinden plaats op een afgeloten terrein. Als je voor de motor all-risk verzekerd bent is het raadzaam even bij jouw verzekeringsmaatschappij te informeren wat de consequenties zijn als de motor tijdens de cursus schade zou oplopen. Wil je die eigen verzekering niet aanspreken of ben je alleen WA verzekerd, dan kan je dagverzekering afsluiten. Die is alleen geldig tijdens de cursus op het circuit, niet tijdens je rit van en naar de lokatie. Ook is schade bij 1 specifiek onderdeel van de cursus, het rijden over een autoband, niet gedekt. Je instructeur zal dit duidelijk aangeven. Een dagverzekering is alleen af te sluiten voor motoren die niet ouder zijn dan 10 jaar.

Bij de VRO-R is het niet mogelijk om een dagverzekering af te sluiten. Bij de VRO-R ga je 2x de openbare weg op en wordt er totaal maar circa 40 km gereden. Deze kilometers zijn gewoon gedekt door je eigen verzekering. Er is immers geen sprake van een afgesloten circuit zoals op de VRO-1 en VRO-2. Er wordt een normale route gereden door zowel de stad, woongebied, buiten de bebouwde kom en een stukje snelweg. 's Morgens ga je de weg op en wordt er gevraagd te rijden zoals je normaal zou doen. Om de 5 minuten wordt er ergens gestopt en worden deze 5 minuten in je groep van 3 cursisten geanalyseerd. 's Middags doe je precies hetzelfde parcour maar wordt je gevraagd het geleerde in de praktijk toe te passen.

Bij alle VRO cursussen kan een annulerings verzekering afgesloten worden.

Certificaat
De VRO in YDCN clubverband verschilt inhoudelijk niet met een VRO opleiding die je rechtstreeks bij KNMV boekt. Het enigste verschil is dat we deze cursussen vanuit de YDCN organiseren, een claim leggen op cursusplaatsen, je de mogelijkheid bieden om het met mede Diversionisten te gaan doen en een extra korting voor je regelen. Bij het volbrengen van de dag krijg je dan ook een VRO certificaat waarmee je bij de meeste verzekeringsmaatschappijen korting kan krijgen op je motor verzekering. Die korting is vaak 10% en wordt gegeven voor een periode van 5 jaar. Of anders gezegd, je kan die korting krijgen als je certificaat niet ouder is dan 5 jaar. Let er bij de uitreiking ook op dat alle gegevens ook kloppen want je moet een kopie opsturen naar je verzekeringsmaatschappij.

Inclusief lunch
Prijs van de cursus is inclusief lunch.

Duo
Het algemene advies is om de VRO-1 en VRO-2 cursussen te volgen zoals je normaal gewend bent om te rijden. Rij je dagelijks met een topkoffer, laat die er dan gewoon opzitten. Rij je heel vaak met duo, dan is het sterk aan te raden om deze cursussen met duo passagier te volgen. Solo rijden is toch heel anders dan met iemand achterop. Bij het nemen van bochten, het remmen en het maken van een uitwijk manoevre speelt de duo ook een rol waar aandacht aan besteed zal worden. Voor de deelname prijs hoef je het niet te laten. De prijs voor een duo is sinds 2005 zelfs verlaagd van € 22,50 naar € 17,50. Daar waar een onderdeel het beste zonder duo gedaan kan worden zal dit aangegeven worden.

Bij de VRO-R speelt de duo geen enkele rol en is er ook geen mogelijkheid om deze mee te nemen.

VRO-1
VRO-1 logo
 VRO-1: De Basis Cursus
De VRO 1 is de basiscursus van alle voortgezette rij opleidingen van de KNMV. Als motorrijder wil je in de eerste plaats uiteraard graag rijden en daarvoor krijg je tijdens de VRO uitgebreid de gelegenheid. Onder leiding van een deskundige instructeur verricht je veel oefeningen met als doel je motorfiets nog beter te beheersen en daardoor nog plezieriger en vooral ook veiliger te leren rijden. Zo is er aandacht voor wat je moet doen bij obstakels op de weg, hoe je moet remmen of eventueel uitwijken en hoe je moet reageren als het wegdek is vervuild. Ook let de instructeur op je zitpositie op de motor en of het kijken, remmen en sturen gaat zoals het hoort. Naast de praktijk is er tevens ruim aandacht voor mentale training. Veilig motorrijden is vooral ook snel en doordacht de juiste beslissingen nemen en vervolgens ook uitvoeren. Je leert ver(der) vooruit te zien en van tevoren te bedenken hoe je in een onverwacht moeilijke situatie moeten handelen. Soms zul je denken “mmmm dat viel mee”. Maar andere momenten zul je bedenken dat je een hachelijke situatie beter kunt voorkomen. Er zal gewerkt worden in groepjes van 6 cursisten. Uiteraard staat op deze dag de factor fun op deze dag hoog in de lijst.

Globale dagindeling
De volgorde van de onderdelen zijn afhankelijk van de groep waarin je zit. Elk jaar verandert er wel wat in de VRO-1 cursus maar in hoofdlijnen kun je de volgende onderdelen verwachten.

08.45-08.55  Indeling cursisten
09.00-09.10  Kennismaking
09.10-09.40  BARVAS, zithouding
09.45-10.50  Korte bochtentechniek
10.50-11.15  Koffie
11.20-11.40  Mentale training
11.40-12.00  Rijden over de wip
12.00-12.20  Motorgym
12.20-12.40  Band / Balk
 
12.40-13.00  Remmen over obstakel
13.00-13.45  Lunch
13.45-14.50  Remmen
14.50-15.30  Remmen en uitwijken
15.30-15.40  Thee
15.40-15.55  Theorie bochtenrijden
16.00-16.45  Bochtenrijden
16.45-17.00  Evaluatie / certificaat
   

VRO-2
VRO-2 logo
 VRO-2: verder waar je gebleven bent!
Alléén als je het VRO 1 certificaat hebt, kun je je aanmelden voor de VRO-2. Het verschil met de VRO-1 zul je snel merken: de oefeningen vinden onder zwaardere omstandigheden plaats. De snelheid tijdens de oefeningen ligt hoger. Het effect daarvan zal met name te merken zijn bij het remmen.

De VRO-2 gaat letterlijk verder waar je bij de VRO-1 gebleven bent. Bovendien zijn er een aantal nieuwe oefeningen toegevoegd, die specifiek bij de VRO-2 horen. Nieuwe onderdelen bij de VRO-2 zijn onder meer de waterbak, het rijden in de berm en uitgebreidere bochtentechniek. Bij deze cursus oefen je onder meer het rijden onder slechte (weers-) omstandigheden als bijvoorbeeld in de regen. Dat doe je dan door het rijden in de water- of aquaplanebak. Ook de techniek van het ontwijken van een obstakel komt uitgebreid aan bod. De bermvlucht op hogere snelheid en het remmen in de bocht, zijn ook typische oefeningen voor de VRO-2 cursist die je in de harde praktijk zeer goed van pas kunnen komen.

Aan het einde van de cursusdag wordt het hele circuit benut voor het trainen van een gevorderde bochtentechniek, waarbij je onderdelen als het aansnijden en insteken van bochten in de praktijk kunt toepassen.

Deelname aan VRO-2 is alleen mogelijk als je VRO-1 gevolgd hebt en niet langer dan 5 jaar geleden.

VRO-R
VRO-r logo
 VRO-R: Prettig omgaan met Risico's

Verwacht geen spectaculaire foto's van een VRO-R cursus. Wij komen ook geen foto's maken. In de VRO-1 en VRO-2 leer wat je moet doen als je in een hachelijke situatie terecht komt. In de VRO-R leer je zulke situaties vooraf te herkennen en zodoende te voorkomen dat je daarin terecht te komen. Het is een hele andere cursus dan je bij de VRO-1 en VRO-2 gewend bent. Het gaat in deze cursus om je rijgedrag, gevaren leren herkennen, daarop anticiperen en een defensieve rijstijl te ontwikkelen om risico's zoveel mogelijk te verkleinen. Het is geen absolute wetenschap, geen goed of fout, maar het kiezen van een rijgedrag afhankelijk van de situatie die je het minste risico geeft en de meeste escapes.

De ochtend begint klassikaal met een voorstelrondje en een stukje theorie over waar deze cursus over gaat. Vervolgens ga je in groepjes van 3 cursisten en 1 instructeur de weg op en rij je een vooraf bepaalde route. De cursist die voorop rijdt krijgt een ontvanger en een oortje mee zodat hij kan horen hoe hij moet rijden. Achter hem rijden de andere twee cursisten die zijn rijgedrag bekijken en opvallende zaken even moeten onthouden. Na 5 minuten wordt er gestopt en worden de verrichtingen van de 1e cursist in de groep besproken. Dit wordt herhaald zodat elke cursist zo aan bod komt. Na terugkomst wordt alles nog eens klassikaal besproken en hoor je ook de ervaringen van de andere groep(en). Na de lunch wordt je geleerd welk gedrag je kan ontwikkelen om bepaalde risico's vooraf te zien en hoe je daar op kan anticiperen. Vervolgens ga je weer de weg op en kan je oefenen met het in praktijk brengen van het geleerde. Ook dat wordt weer na afloop klassikaal geevalueerd.

Je bent gauw geneigd om te roepen dat je deze cursus niet nodig hebt. Je woont al in de drukke Randstad en worstelt al dagelijks door de files. Dan zal je vaak al een automatisme ontwikkeld hebben om bepaalde risico's te herkennen en te vermijden. Maar ook deze motorrijders kunnen op deze dag nog voldoende leren. Er gaan meer wegen naar Rome en het is ook heel leerzaam om eens andere mogelijkheden te zien die je toepast. En om eerlijk te zijn, sommige signalen die je omgeving geeft wist je waarschijnlijk niet eens. Kortom, een leerzame cursus vooral zowel ervaren als onervaren motorrijders.

Foto's
afgelopen
jaren
[2008-2]     [2008-1]     [2005]     [2004]     [2003]     [2002]
kosten
zonder korting
 VRO-1  €  210,00    
 VRO-2  €  230,00    
 VRO-R  €  230,00    
 Annuleringsverzekering  €  12,50    
 Dagverzekering  €  75,00     € 187,50  eigen risico
 Duo passagier  €  17,50    
- voor dagverzekering mogen motoren niet ouder zijn dan 10 jaar (huurmotor 5 jaar)
- dagverzekering niet mogelijk bij VRO-R
- duo passagier niet mogelijk bij VRO-R
kortingen
 YDCN Clubkorting  €  17,50  
 KNMV leden  €  20,00  
Ben je zowel YDCN als KNMV lid, dan gelden beiden kortingen! De betalingen gaan direct via de KNMV.
Procedure Je kan je via onze website aanmelden voor deze VRO opleidingen. Daarvoor hebben we een apart uitgebreid formulier gemaakt. Alleen volledig ingevulde formulieren worden geaccepteerd. Als je aanmelding door ons is geaccepteerd krijg je een bevestiging en komt je naam op de lijst op deze web pagina.

De inschrijving sluit op 20 april 2009 voor de VRO-R en 25 april 2009 voor de VRO-1 en VRO-2. Na sluiting sturen wij de gegevens door naar de KNMV. Van de KNMV krijg je ook de uitnodiging, de rekening en en acceptgiro. Op dat moment heb je ook een persoonlijke overeenkomst met de KNMV afgesloten en zijn alle KNMV voorwaarden van toepassing. Deze zeggen bijvoorbeeld dat bij annuleren tot 4 weken voor aanvang van de cursus men € 20 verschuldigd is. Bij annuleren tussen 4 en 1 week voor aanvang van de cursus is men 50% van het cursusgeld verschuldigd. Bij annulering binnen 1 week voor aanvang van de cursus is geen restitutie mogelijk. Met een annulerings verzekering vind restitutie plaats minus het verzekeringsbedrag. Een geldige verklaring zoals van een arts is echter wel vereist. Voor zover wij hebben meegemaakt krijg je in geval van ziekte een aanbod om de cursus op een andere datum alsnog te volgen. De speciale clubprijs blijft dan onverkort van kracht.

aanmelden De inschrijving is gesloten
deelnemers
 Deelnemers VRO-R - Arnhem - maandag 15 juni 2009  
01. ---
02. ---
03. ---
02. ---
02. ---
03. ---
 
 Deelnemers VRO-1 - Lelystad - zaterdag 20 juni 2009  
01. Gusta Lebbink
02. Ab de Wildt
03. Jos Otte
04. Ronald Damen
05. Ton Albers
06. ---
07. ---
08. ---
 
 Deelnemers VRO-2 - Lelystad - zaterdag 20 juni 2009  
01. Harm-Jan Peters
02. Martin Zelders
03. Frans van Dorp
04. Ingrid Dollee
05. ---
06. ---
07. ---
08. ---
 
 
codes:   = dagverzekering
= annuleringsverzekering
= met duo passagier
= teruggegeven aan KNMV

Last update 14-Jun-2009