Termaat-Xanten Toerrit 1998

Waalbrug, Nijmegen, met wapen van Nijmegen
Waalbrug, Nijmegen

datum Zondag 5 juli 1998
vertrekpunt Termaat Motoren
Hertogstraat 74
6511 SE Nijmegen
tel. 024-3229575
fax. 024-3237536
pauze Xanten in Duitsland
finish Proeflokaal "De Kroon"
Daalseweg 361
6523 CC Nijmegen
tel. 024-3241174
bijzonderheden Een groot gedeelte van de rit wordt in Duitsland gereden.
verzamelen Tussen 10.00 en 11.00 uur
openingstijd winkel Tussen 10.00 en 12.00 uur
starttijd Tussen 10.30 en 12.00 uur
einde rit ca. 16.00 uur
lengte rit 165 km
programma De route is ca. 165 km lang en bestaat uit twee etappes. We vertrekken vanuit de winkel en zullen dan via B en D wegen, allen goed begaanbaar, richting Xanten rijden. Onderweg is er de mogelijkheid om een uitkijktoren te beklimmen (ca. 5 minuten lopen). Na ca. 75 km (1,5-2 uur) eindigt de eerste etappe in het oude Romeinse plaatsje Xanten. Daar kan men op het plein een van de vele terrasjes bezoeken en het plaatsje met daaromheen diverse Romeinse nederzettingen bewonderen.
De 2e etappe (ca. 85 km) vertrekt vanuit Xanten en zal ons via een andere route terug in Nijmegen brengen. Het eindpunt is proeflokaal "De Kroon" alwaar iets voor de inwendige mens zal worden aangeboden.
benodigdheden - een motor (natuurlijk liefst een Diversion)
- paspoort (we gaan de grens over!)
- groene kaart (= verzekeringsbewijs in het buitenland)
- goede zin
- wat zakgeld (Duitse marken maar guldens worden in Xanten ook geaccepteerd)
- pinpas (voor eventuele aankopen bij Termaat)
toerrit
beschrijving
De toerritbeschrijving is hier te downloaden in PDF formaat. Om dit bestand te kunnen bekijken en printen heeft u de Adobe Acrobat Reader versie 5.0 of hoger nodig. Deze is te vinden op de website van Adobe. Als u op het gele "Get Acrobat Reader" logo klikt komt u vanzelf bij de juiste pagina.

Toerritbeschrijving in A5 formaat   Termaat-Xanten toerrit 1998

GPS Mapsource TomTom5 reworked augustus 2007
routekaart Dankzij de GPS techniek kunnen we een globaal idee geven hoe de route er op de kaart uit ziet.

Click on picture to enlarge

Google Maps Je kan de route bekijken in Google Maps. Dat kan gewoon binnen elke webbrowser zonder aanvullende software. Het laden kan even duren.
Termaat-Xanten toerrit 1998 in Google Maps
Google Earth
 
Het is ook mogelijk de route via Google Earth te rijden. Hiervoor moet je wel Google Earth (gratis) op je PC geïnstalleerd hebben.
Termaat-Xanten toerrit 1998 in Google Earth
aanrijroute Vanuit het noorden
Vanuit het noorden kom je via de snelweg Arnhem-Nijmegen over de oude Waalbrug Nijmegen binnen rijden. Direct als je de brug af bent, verkeersplein rechtdoor. Je bent nu op de Julianasingel / Oranjesingel. Bij de eerste stoplichten rechtsaf, bordje "Waalkade" volgen. De motorzaak Termaat ligt na ca. 200 meter aan je linkerhand (eenvoudiger kunnen we het niet maken...)

Vanuit het zuiden
Vanuit het zuiden de borden "Nijmegen Centrum" volgen. Als je op het Keizer Karelplein bent (groot verkeersplein met parkje), volg dan de borden "Waalkade/Casino". Op de Oranjesingel, 3e stoplicht links en borden "Waalkade/Casino" volgen. Na ca. 200 meter ligt de motorzaak Termaat aan je linkerhand (eenvoudiger kunnen we het niet maken...)

Verslag
opkomst De club is groeiende en dat is duidelijk te merken in de opkomst bij evenementen. 1998 is een jaar van records en we breken continue records. Uit de inschrijvingen hebben we de volgende gegevens kunnen halen.
  • Totaal aantal deelnemers: 82 (record)
  • Leden + introducees: 57
  • Yamaha Nederland: 8
  • Termaat + relaties: 10
  • Jeroen Termaat + relaties: 7
verslag Dagenlang is het al zeer wisselvallig weer. Geen echt zomerweer maar relatief fris voor de tijd van het en gerede kans op regen. Om 7 uur 's morgens gaat de wekker want Nijmegen is toch 1,5 uur rijden vanuit het westen. 30% regenkans is voorspeld en als we om 08:15 met de Langelaar'tjes en Brom'metjes vertrekken vallen al de eerste spatjes en trekken we de regenkleding maar vast aan.

Rond 10:00 uur komen we in Nijmegen aan waar de stoep al aardig vol staat met Divies. Dat blijft altijd een leuk gezicht. Binnen in de zaak (je ziet aan de buitenkant echt niet dat het binnen zo groot is) heerst een gemoedelijke sfeer, staat de koffie al klaar (met vulkoek) en wordt er al driftig kleding gepast. We zijn ook te gast bij Termaat Motoren in Nijmegen, een Yamaha-only dealer die ons vanaf de oprichting al steunt, oa via de clubkorting regeling. Velen hebben kennelijk een aanschaf uitgesteld tot het bezoek aan Termaat en van de clubpas wordt driftig gebruik gemaakt. Vertrek tussen 10 en 12 uur in kleine groepen en de meesten kennen die regel al want om 12 uur zijn de meesten al vertrokken.

De rest die overblijft splitst in twee groepen. Als ik vraag wie voorop wil rijden schijnt niemand mij gehoord te hebben dus moeten ze maar voor lief nemen dat ik nogal eens verkeerd rij en dat gebeurt dus al direct. Je moet namelijk Nijmegen kennen om het beginpunt te vinden en dat ontbreekt in de routebeschrijving. Maar na een klein rondje winkelcentrum zitten we op de goede weg en blijkt de route uitstekend te kloppen. Niets is teveel gezegd want de route gaat grotendeels over kleine secundaire wegen. Onderweg blijkt er een soort oldtimers bijeenkomst gehouden te worden want we komen regelmatig oude auto's en motoren tegen. Hier en daar opklaringen zei de weerman/vrouw en zowaar scheen de zon een beetje door de wolken. Over de wegen: ideaal voor motorrijders, mooie rechte stukken door vlaktes en bossen en rijkelijk voorzien van die lekkere stuurbochtjes waarbij je juist een beetje meer gas zou geven. Maar op toerritten van de club gedraag ik me altijd zeer netjes en rijden we de juiste maximum snelheid.

De pauze was in Xanten, een plaats waar ik nog nooit was geweest en eigenlijk nog nooit van had gehoord. Hij blijft mij immer verbazen dat ik, zo (relatief) dicht bij huis, in zoveel plaatsen en gebieden kom waar ik nog nooit ben geweest. En dat allemaal met de Div club. Xanten schijnt een oud plaatsje te zijn maar je ziet er toch veel nieuwere gebouwen. Het dorpsplein heeft nog een beetje een oude sfeer en met parkeren op het plein en terrasjes een typisch plaatsje om zondag even naar toe te rijden.

Na de uitgebreide lunch bleek het al half vijf te zijn en gingen we op weg voor het tweede deel van de rit. Snellere stukken weg en ook langer waarbij je je afvraagt hoe het nog mogelijk is dat er zulke mooie lange stukken weg zijn. Tussen Well en Siebengewald is zondermeer fraai. Een lang stukken velden en bossen elkaar afwisselen. Verder kwamen we nog een stuk bochtenwerk tegen die wel speciaal voor motorrijders gemaakt lijkt te zijn. In het laatste stuk tenslotte de Zevenheuvelweg die adembenemend op en neer gaat. Tja, dat hebben we in het westen niet (en zeker niet in de Flevopolder)....

Bij terugkomst in Nijmegen werd de rit gezellig afgesloten in proeflokaal "De Kroon" (want buiten begon het te regenen) waar iedereen werd voorzien van een kop soep en een drankje. Een lange dag waarbij de laatsten pas om half acht vertrokken. Jeroen, Koen, Frank en Johan, bedankt voor de mooie rit!

Webcam impressions
 
oldtimers op de weg

let op wild (herten en zwijnen)...en katten dus...
mooie wegen...

fiets parkeren in Xanten

Diversion invasie in Xanten

na afloop voor "De Kroon" vol met Divies

Last update 12-Aug-2012