Het was een koude, natte en winderige zaterdagmiddag. Door deze klimatologische omstandigheden was het niet erg druk op de sleutelmiddag. Fred Scheepstra met een bijna nieuwe div 600, Jan van Strien met zwarte div 900 en Twan van den Brand met een zwarte div 900 hadden de weersomstandigheden doorstaan.
Door mevrouw De Kruijf werden we in Diessen onthaald met een warm kopje koffie, koekjes en worstebroodjes. De kachel werd een standje hoger gezet en daarna werd er gesleuteld in de knusse werkplaats van Frans de Kruijf.
Frans zijn werkplaats is van alle gemakken voorzien. Hij heeft een hydraulische brug zodat het sleutelen altijd op een comfortabele wijze kan geschieden. Je hoeft nooit in ongemakkelijke postities aan de onder-of zijkant te kruipen. Verder heeft hij veel gereedschap waarvan een deel door hem zelf is gemaakt, speciaal voor de Yahama Diversion zowel de 600 als de 900.
Op de tank van de rode 600 (april 2003) van Fred waren wat krasjes waarneembaar. Hij vertelde veel met een tanktas te rijden. Frans gaf als advies om tussen de tank en de tanktas een schone doek te leggen zodat kleine metaaldeeltjes aan de magneten van de tas geen schade aan de lak konden aanrichten.
Verder was Fred naar Diessen gekomen om meer weten te komen over het trillingsvrij maken van de kuip. De gehele kuip werd verwijderd en alle onderdelen geïnspecteerd. De klemringetjes van de twee luchtroosters bleken niet goed aangedrukt te zijn. Met wat knutselwerk werden de luchtroosters weer goed vastgezet. Alle schuimrubberstrips werden op zijn plaats gezet en de kuip werd weer gemonteerd. De motor van Fred zou nu weer trillingsvrij kunnen zijn. Mocht dit niet voldoende geholpen hebben, dan zouden de carburateurs mogelijk gesynchroniseerd moeten worden. Voor Jan en Twan was het leerzaam omdat zij ook nog nooit de gehele kuip van hun motor hadden gehad. Voor kleine reparaties is dat toch handig om te weten.
Ook wilde Fred nog weten of het noodzakelijk is om alle bouten en moeren aan een motor van een laagje vet te voorzien zodat ze niet zouden gaan roesten en bij het sleutelen goed gangbaar bleven. Echt nodig is het niet maar baat het niet het schaad ook niet.
Verder hebben we het nog uitvoerig gehad over de slappe voorvering van de Diversion en de mogelijkheden om dit te verhelpen. Ook kleine technische, door Frans zelf gemaakte, hulpmiddeltjes hebben we besproken. Frans had een klein voorraadje achterbrug beschermers in zijn werkplaats liggen. De montage is vrij eenvoudig en het beschermt de achterbrug tegen opspattend vuil. De achterbrug blijft dan langer mooi.
Frans zijn ambitie stopt niet bij de Yamaha Diversion. Hij heeft nog twee OUDE Honda's op de plaats staan. Deze oude modelletjes hadden de tijd en weersomstandigheden niet erg goed doorstaan. Alles zat onder de roest. Als je ze zo ziet staan, durf je ze bijna niet naar de ijzerhandel te brengen. Frans is voornemens om ze tot het laatste schroefje en moertje uit elkaar te halen. Wat vervangen moet worden of aangepast wordt door hem zelf gemaakt. Alle deeltje worden weer zo goed als mogelijk in oorsponkelijke staat gebracht en na een jaartje knutselen staan er weer twee mooie motors bij Frans in de etalage.
De tijd gaat snel als het leerzaam en interessant is. Voor je het weet is het 17.00 uur. Jan en Fred hadden nog een heel ritje te maken. Ze moesten beiden richting Amsterdam.
Deze sleuteldagen verdienen zeker te worden herhaald. Als niet technische motorrijder leer je er een aantal kleine reparaties zelf uit te voeren. Frans bedankt voor de leerzame middag en mevr. De Kruijf bedankt voor de koffie en koek.