FDK Zelfsleutelmiddagen

FDK Zelfsleutelmiddagen

datumzaterdagmiddag 27 maart 2004, van 12.00 tot 16.00 uur
zaterdagmiddag 19 juni 2004, van 12.00 tot 16.00 uur
zaterdagmiddag 18 september 2004, van 12.00 tot 16.00 uur
lokatie
Frans de Kruijf
Acacialaan 29
5087 KL Diessen
tel. 013-5042528
verplaatsingIn verband met de TT-Assen is de oorspronkelijke datum van 26 juni verplaatst naar een week eerder, 19 juni.
bijzonderheden
Op verzoek van een aantal leden gaan we ook dit jaar weer een mogelijkheid bieden om, onder begeleiding, zelf iets te sleutelen aan de eigen motor. Ons lid Frans de Kruijf beschikt thuis over een redelijk geoutilleerde werkplaats. Daar kan men, met hulp van Frans, een beperkt aantal simpele onderhoudswerkzaamheden zelf verrichten aan de eigen motor. De sleutelmiddagen zijn zeker geen vervanger van de kleine of grote onderhoudsbeurt. Daarvoor moet je toch echt naar je dealer. Maar een aantal handelingen, zoals het vervangen van de cockpitlampjes of het spannen van je ketting is goed zelf te doen. Wat je precies wilt gaan doen en of dat haalbaar is moet je met Frans afstemmen. Als er onderdelen nodig zijn moet je die ook zelf meenemen. Het sleutelen gebeurt geheel voor eigen risico.

Het maximum aantal deelnemers per middag is 8 personen.

deelnemers
 Zaterdag 27 maart 2004
01. Govert Koeter
02. Egbert de Jonge
03. Mike Karczag
04. Jos Abel
05. Menno Kok
06. René Kemper
07. Cees Eijgenraam
08. ---
 
 
 Zaterdag 19 juni 2004
01. Emiel Nierop
02. Ilona Brekelmans
03. Corné Blitterswijk
04. Diana van de Krol
05. Jos Abel
06. André Lemmen
07. Hugo Priester
08. ---
 
 
 Zaterdag 18 september 2004
01. Frank Weijgers
02. Julien Rayée
03. Mariette Rayée
04. Mike Karczag
05. Theo Marijnissen
06. ---
07. ---
08. ---
 
 
verslagVerslag sleutelmiddag 18 september 2004
(door Theo Marijnissen)

18 september 2004: prachtig weer, een vrije zaterdagmiddag en een clubactiviteit niet zo ver van mijn woonplaats: rijden dus !

Bestemming was Diessen, waar de sleutelmiddag bij huize de Kruif plaatsvond. Je hoeft geen navigatiesysteem te hebben om het huis van Frans te vinden; je komt gewoon op de afrit van de snelweg Yvonne Croes en Eugene van der Meer tegen en zo kom je makkelijk op de plaats van bestemming. Yvonne en Eugene waren op doortocht en kwamen zo even gezellig langs. Verder waren Frank Weijgers op een Div 600, Julien Rayée en Mike Karczag aanwezig met een Div 900.

Na goed voorzien te zijn door mevr. de Kruif van koffie, thee en een koekje konden we beginnen met de sleutelmiddag. Het is bij zo'n sleutelmiddag wel handig als alles bij direct bij de hand is, en dat was zeker het geval bij Frans. Naast de indrukwekkende brug is hij voorzien van letterlijk alle noodzakelijke gereedschappen.

Aan de motoren was eigenlijk niets defect vonden de aanwezigen, maar twee motoren werden die middag voorzien van een nuttige modificatie; het inmiddels bekende achterspatbordje, wat je achterveer en brug beschermt tegen steenslag en vuil. Die middag werd een Div 600 en een Div 900 voorzien van het spatbordje en zo leer je meteen wat de verschillen zijn in uitvoering en demontage en montage van het achterwiel.

Onder genot van worstebrood vertelde Frans nog over zijn andere projecten zoals zijn bagagerekje en verlengde voorspatbord. Buiten stonden nog twee "projecten" te wachten: een Honda 360 en een Honda 750.

Nadat de achterspatbordjes waren gemonteerd kregen we nog een korte uitleg over de versnellingsbak en de reden waarom het soms moeilijk schakelen is naar zijn "een" bij een Diversion 600. Met deze uitleg kregen we een prachtige blik in het motorblok van de Honda 360.

Het was alweer snel 16.00 uur en dus reden om weer afscheid te nemen. Samen met Mike reed ik terug naar de snelweg (weer geen navigatiesysteem nodig) en kon ik in een halfuurtje terugrijden naar Etten-Leur. Mike had nog "iets langer" te rijden; 170 kilometer.

Een geslaagde dag, die sleutelmiddag: dank aan Frans voor de uitleg en Mevr. de Kruijf voor de versnaperingen !

Theo Marijnissen,
Rode Diversion 900 '98

verslagEen kort verslag van de sleutelmiddag bij Frans de Kruijf in Diessen
(door Twan van den Brand)

Het was een koude, natte en winderige zaterdagmiddag. Door deze klimatologische omstandigheden was het niet erg druk op de sleutelmiddag. Fred Scheepstra met een bijna nieuwe div 600, Jan van Strien met zwarte div 900 en Twan van den Brand met een zwarte div 900 hadden de weersomstandigheden doorstaan.

Door mevrouw De Kruijf werden we in Diessen onthaald met een warm kopje koffie, koekjes en worstebroodjes. De kachel werd een standje hoger gezet en daarna werd er gesleuteld in de knusse werkplaats van Frans de Kruijf.

Frans zijn werkplaats is van alle gemakken voorzien. Hij heeft een hydraulische brug zodat het sleutelen altijd op een comfortabele wijze kan geschieden. Je hoeft nooit in ongemakkelijke postities aan de onder-of zijkant te kruipen. Verder heeft hij veel gereedschap waarvan een deel door hem zelf is gemaakt, speciaal voor de Yahama Diversion zowel de 600 als de 900.

Op de tank van de rode 600 (april 2003) van Fred waren wat krasjes waarneembaar. Hij vertelde veel met een tanktas te rijden. Frans gaf als advies om tussen de tank en de tanktas een schone doek te leggen zodat kleine metaaldeeltjes aan de magneten van de tas geen schade aan de lak konden aanrichten.

Verder was Fred naar Diessen gekomen om meer weten te komen over het trillingsvrij maken van de kuip. De gehele kuip werd verwijderd en alle onderdelen geïnspecteerd. De klemringetjes van de twee luchtroosters bleken niet goed aangedrukt te zijn. Met wat knutselwerk werden de luchtroosters weer goed vastgezet. Alle schuimrubberstrips werden op zijn plaats gezet en de kuip werd weer gemonteerd. De motor van Fred zou nu weer trillingsvrij kunnen zijn. Mocht dit niet voldoende geholpen hebben, dan zouden de carburateurs mogelijk gesynchroniseerd moeten worden. Voor Jan en Twan was het leerzaam omdat zij ook nog nooit de gehele kuip van hun motor hadden gehad. Voor kleine reparaties is dat toch handig om te weten.

Ook wilde Fred nog weten of het noodzakelijk is om alle bouten en moeren aan een motor van een laagje vet te voorzien zodat ze niet zouden gaan roesten en bij het sleutelen goed gangbaar bleven. Echt nodig is het niet maar baat het niet het schaad ook niet.

Verder hebben we het nog uitvoerig gehad over de slappe voorvering van de Diversion en de mogelijkheden om dit te verhelpen. Ook kleine technische, door Frans zelf gemaakte, hulpmiddeltjes hebben we besproken. Frans had een klein voorraadje achterbrug beschermers in zijn werkplaats liggen. De montage is vrij eenvoudig en het beschermt de achterbrug tegen opspattend vuil. De achterbrug blijft dan langer mooi.

Frans zijn ambitie stopt niet bij de Yamaha Diversion. Hij heeft nog twee OUDE Honda's op de plaats staan. Deze oude modelletjes hadden de tijd en weersomstandigheden niet erg goed doorstaan. Alles zat onder de roest. Als je ze zo ziet staan, durf je ze bijna niet naar de ijzerhandel te brengen. Frans is voornemens om ze tot het laatste schroefje en moertje uit elkaar te halen. Wat vervangen moet worden of aangepast wordt door hem zelf gemaakt. Alle deeltje worden weer zo goed als mogelijk in oorsponkelijke staat gebracht en na een jaartje knutselen staan er weer twee mooie motors bij Frans in de etalage.

De tijd gaat snel als het leerzaam en interessant is. Voor je het weet is het 17.00 uur. Jan en Fred hadden nog een heel ritje te maken. Ze moesten beiden richting Amsterdam.

Deze sleuteldagen verdienen zeker te worden herhaald. Als niet technische motorrijder leer je er een aantal kleine reparaties zelf uit te voeren. Frans bedankt voor de leerzame middag en mevr. De Kruijf bedankt voor de koffie en koek.

Last update 24-Sep-2004