datum | zondag 25 augustus 2002 | ||||
start |
| ||||
pauze |
| ||||
finish |
| ||||
kosten | YDCN leden : gratis Introducé : € 4,00 | ||||
vertrektijd | Tussen 10.00 en 11.00 uur in kleine groepjes | ||||
einde rit | ± 16.00-17.00 uur | ||||
lengte rit | 188 km, iets langer dan normaal maar door de vele lange stukken is het goed in 4 uur tijd te rijden | ||||
tanken | Er is een Shell tankstation gelegen aan de N305. Die kom je 4 km na de start vanzelf tegen. | ||||
aanrijroute | Let op, op oude wegenkaarten staat als wegnummer N27. Sinds de A27 is doorgetrokken naar de A6 bestaat deze niet meer en heet het tegenwoordig de N305. route vanaf Amsterdam A1 richting Amersfoort afslag A6 richting Almere/Lelystad afrit 5 (N305, Zeewolde) einde afrit stoplichten rechtsaf (Waterlandse weg) let op de borden "Waterlandse Tuinen" stoplichten rechtsaf (Kemphaanweg) (Kemphaanweg) g.o.i. (Meentweg) linkse parkeerplaats nemen vanaf de parkeerplaats terrein oplopen richting kantine route vanaf Amersfoort A1 richting Amsterdam afslag A6 richting Almere/Lelystad afrit 5 (N305, S103, Zeewolde) einde afrit stoplichten rechtsaf (Waterlandse weg) let op de (lage) borden "Waterlandse Tuinen" stoplichten rechtsaf (Kemphaanweg) (Kemphaanweg) g.o.i. (Meentweg) linkse parkeerplaats nemen vanaf de parkeerplaats terrein oplopen richting kantine route vanaf Utrecht A27 richting Almere/Lelystad na de Stichtse brug afslag N305 nemen einde afrit linksaf richting Almere na Shell pomp opletten op (lage) borden "Waterlandse Tuinen" stoplichten linksaf (Kemphaanweg) (Kemphaanweg) g.o.i. (Meentweg) linkse parkeerplaats nemen vanaf de parkeerplaats terrein oplopen richting kantine route vanaf Lelystad A6 richting Almere afrit 5 (N305, S103, Zeewolde) einde U-afrit stoplichten rechtsaf (Waterlandse weg) let op de (lage) borden "Waterlandse Tuinen" stoplichten rechtsaf (Kemphaanweg) (Kemphaanweg) g.o.i. (Meentweg) linkse parkeerplaats nemen vanaf de parkeerplaats terrein oplopen richting kantine | ||||
bijzonderheden | Aan deze route werkten mee: Wim Hamer (Hammer), Ron Langelaar (Apo Nor) en (Yama)Ate Douma. We starten deze keer op een uniek volkstuincomplex, VTV Waterland in Almere, gelegen achter Almere-Haven. Het complex is net zo jong als Almere en bestaat dit jaar 25 jaar. | ||||
toerrit beschrijving | De toerritbeschrijving is hier te downloaden in PDF formaat. Om dit bestand te kunnen bekijken en printen heeft u de Adobe Acrobat Reader versie 5.0 of hoger nodig. Deze is te vinden op de website van Adobe. Als u op het gele "Get Acrobat Reader" logo klikt komt u vanzelf bij de juiste pagina.
| ||||
promo | Seawood by Bike
Eind vorig jaar kwam het zo ter sprake. De feestdagen stonden voor de deur en het gevoel de gehele dag op te moeten zitten, benauwde me een beetje. Waarom niet een bakkie bij Hammer en een frisse neus (niet bij Hammer natuurlijk) halen? Via de mailinglist kwam van 't een 't ander. OK een afspraak in januari kon niet doorgaan. Een tweede was snel gemaak en als datum werd zaterdag 2 maart geprikt. Een paar andere leden wilden ook wel. Maar dan viel er weer een af en kwam er weer een gegadigde bij. Ondertussen had Hammer niet stilgezeten en had een toertocht samengesteld wat de FLEVOLAND toerrit op zondag 7 juli 2002 moet gaan worden (later is die datum verschoven naar 25 augustus). Seawood by Bike was een goede gelegenheid om de door Hammer gecomponeerde rit uit te proberen en zonodig een en ander later bij te stellen. Dus bij Hammer in Seawood verzameld en na de koffie om 11.00 uur van start. Daar gingen we met vier man op pad. Hammer voorop, dan Bart uit Warmenhuizen Joop uit Hengelo en mijn persoontje sloot de rij. Ik vind het niet erg om achteraan te rijden. Dan kan ik zien wat anderen doen en wat er komen gaat. Het eerste deel van de tocht voert door het Nieuwe Land. Sommige mensen vinden dit deel van Nederland door de rechte infrastructuur saai. Dit is absoluut onterecht! Wie oog heeft voor de inmiddels ontwikkelde natuur en de wijdsheid van het landschap, kan erg genieten. Zo ook ik, want de aangelegde wegen met goed asfalt bieden de gelegenheid om van de prachtige Hollandse luchten te genieten. De golfen van de randmeren weerspiegelen het zonlicht en het spectaculiere gouden en zilveren lichtschouwspel verveelt nooit! Kijk om je heen en zie de wilde ganzen onder aan de dijk fourageren. Of de talrijke roofvogels, soms cirkelend op de thermiek (opstijgende warme lucht boven het land), dan weer rustend in het lommer langs de wegen. De kou van het toch wel frisse weer, voel ik even niet meer. Ik ben in m'n element en in mezelf begin ik te zingen ...."Get your motor running, Head out on the Highway, Looking for adventure, In whatever comes our way".... van Steppenwolf - Born to be wild. Niet verkeerd dus dat Nieuwe Land! Bij Kampen gaan we het Oude Land weer op, pal langs de IJssel over de dijk. Door de overvloedige regenval van de laatste tijd, waren de uiterwaarden ondergelopen. Hier en daar staan boederijen op eilandjes geοsoleerd in het water van de rivier. Waar je in Flevoland nog behoorlijk ontspannen van de omgeving kon genieten, vraagt dit deel van de rit al je aandacht voor het sturen. Bochtenwerk, kantelend wegdek en soms steentjes en split waar je overeen moet bij het wisselen van rijspoor. Maar wel lekker sturen! Je bent echt met je fiets bezig en je zoekt naar de ideale lijn om de zoveelste bocht aan te snijden. Mijn advies, pas je snelheid aan waar jij je lekker bij voelt en laat je niet opjutten! Bij Hattem verlaten we de IJssel en vlak daarna in Wezep is het tijd om wat te gaan eten en op te warmen. Vier Divvies 900 worden voor een wegrestaurant geparkeerd. In de warmte van dit etablissement komen de verhalen los en leren we elkaar wat beter kennen. Kop koffie, uitsmijtertje, hamburger, koppie soep, dat gaat er wel in. Voor Hammer de junk, nog een sigaretje toe en dan is het tijd om weer op te stappen. Het laatste deel van de rit staat voor de boeg (of balhoofd zo u wilt!). Dwars door de Hoge Veluwe langs Vierhouten en over het landgoed Tongeren worden we door Hammer richting Harderwijk gedirigeerd. Heel veel bochtenwerk door de bossen en langs heidevelden. De tijd vliegt voorbij en voor we het goed en wel beseffen duikt Harderwijk op. Bij de haven aan de boorden van het Wolderwijd (aan de overkant ligt Seawood) trekken we de fietsen op de bok om nog een kop koffie te nemen. Dan breekt onvermijdelijk de tijd aan om de steven richting huis te wenden. Hammer wordt bedankt en Joop neemt nog wat digitale foto's ter herinnering. Samen met Bart trek ik op naar Noord-Holland Noord. Bart moet iets verder dan ik. Thuis in Heiloo tank ik de fiets nog helemaal vol en ben benieuwd naar het brandstofverbruik. Er ging 17,84 liter in en dat op 333 km levert een verbruik van 1 liter per 18,7 km's op. Lijkt mij heel redelijk Oh ja, de temperatuur van de olie schommelde tussen de 50 ΰ 60 graden Celsius. Het is duidelijk, ik heb me al ingeschreven voor de FLEVOLAND toerrit op 25 augustus aanstaande en ik hoop dat dit niet al te gedetailleerde verslag voor veel leden aanleiding is ook in te schrijven. Een rit met een dergelijke afwisselingen, zal niet teleurstellen! Hans de Vries, FatRed900 | ||||
deelnemers | Onderstaande aanmeldingen op volgorde van aanmelding.
| ||||
verslag | Stuur je verslag naar info@ydcn.nl |
Last update 12-Aug-2012 |