Technische middagen bij TechnoFlex  

dataZaterdagmiddag 7 Juli 2001, van 12.00 tot 16.00 uur
Zaterdagmiddag 1 Sept 2001, van 12.00 tot 16.00 uur
plaatsTechnoFlex Suspension Technics BV
Galvaniweg 5 (industrieterrein Duin 1)
5482 TN Schijndel
tel. 073-5480333
bijzonderhedenWie is TechnoFlex ?
TechoFlex is een firma welke veersystemen voor motoren ontwikkelt. Zowel voor nieuwe motoren als vervangingsets voor bestaande modellen. De achterveer systemen worden helemaal met de hand geassembleerd. Hierdoor kan voor elke motorrijder een goede afstelling verkregen worden. Geen standaard dus. Ook de veren van een Diversion 600 of 900 kunnen altijd beter. Dit geldt zowel voor de voorvorkveren als de achterschokdemper.

Om te zien wat vering van een Diversion nu allemaal inhoudt worden er twee technische middagen georganiseerd bij TechoFlex te Schijndel. Tijdens deze bezoeken wordt uitleg gegeven wat vering nou precies voor werking heeft en wat de voordelen zijn van TechnoFlex vering t.o.v. de originele vering en die van collega bedrijven.

Wat echt UNIEK is is dat de achterschokdempers van Techoflex custom made zijn. Dit wil zeggen dat een achterdemper/veer wordt samengesteld aan de hand van het gewicht en rijstijl van de berijder van de motor. Opvallend is verder een garantie periode van 5 jaar en een in- en omruil mogelijkheid bij aanschaf van een nieuwe motor. Levering van achterveren is op deze middagen niet mogelijk ivm assemblage van de veer (1 week). Wel is er de mogelijkheid tot het plaatsen van nieuwe voorvorkveren onder deskundige begeleiding van de monteurs. Tevens heb je een voordeel van 10% korting op aanschaf van voorvorkveren met olie.

Mocht je interesse hebben in een van deze middagen laat dit dan zo snel mogelijk weten. Uitelijk 24 juni voor de eerste middag op 7 juli en begin augustus voor middag op 1 september. Let wel, er is slechts plaats voor maximaal 30 personen per middag.

Weet je al zeker dat je je voorvorkvering wilt laten vervangen, meldt dit dan even aan Ronald van Bruggen. Op deze manier hebben we een voorbeeld om het vervangen van veren te demonstreren.

Ronald van Bruggen,
voorzitter Technische Commissie

Maximaal 30 personen per middag

Prijsindicaties
Voorvorkveren f 225,-
Achterveer plus demper van f 935,- tot f 1345,-.
Voor actuele prijzen, zie de website van TechnoFlex.

Wanneer je de volledige vervanging van voorvorkveren door TechnoFlex laat uitvoeren gelden normale werkplaatstarieven (ca. 70 gulden). Wanneer je de voorvorkpoten zelf demonteert en monteert wordt geen arbeidsloon gerekend (het fysiek vervangen van de veren in de voorvorkpoten wordt door TechnoFlex gedaan).

kortingBij TechnoFlex hebben we een doorlopende kortingsregeling (dus niet alleen tijdens deze middagen). De korting is alleen van toepassing op voorvorkveren (met olie) en bedraagt 10 %op vertoon van een YDCN clubpas.
deelnemersOnderstaande deelnemerslijsten op volgorde van aanmelding.

Zaterdag 7 juli 2001
01. Kim Kodde
02. Jeroen Voets
03. Okko Vos (verhinderd)
04. Marc de Cock
05. Michiel van de Pol
06. Ate Douma
07. Emiel de Meester
08. Vincent Marcolina
09. Wim Hamer
10. Fred Spaan
11. Wiepko Mulder
12. Martijn Verschoor
13. Twan Elbers
14. Nicole Visser
15. Hans de Vries
16. Leenderd Verplanke
17. Rene Kemper
18. Andries Oostdijk
19. Pim de Jong
20. Jan van Hoof (BE)
21. Ronald van Asten
22. Hans van Hertom
23. Jan van Heijninge
24. Jeroen Hinse
25. Frans de Kruijf
26. Eddy van der Meer
27. ---
28. ---
29. ---
30. ---

Zaterdag 1 september 2001
01. Frits Kraaij
02. Eugene van der Meer
03. Torino Hoogeveen
04. Ron Kooi
05. Yvonne Croes
06. Ron Langelaar
07. Jan van Hooff (NL)
08. Vincent Marcolina
09. Luc Jeanty (BE)
10. David Pfaff
11. Tonny van de Spreng
12. Rik Nooter
13. Dirk van der Gulik
14. Michiel van der Pol
15. Olaf de Vette
16. Rene Plasschaert (BE)
17. Ivo Heitman
18. Andre Hoogewijs (BE)
19. Ruud Wijte
20. Eddy van der Meer
21. Chris van Hees
22. Frank van Enckevort
23. ---
24. ---
25. ---
26. ---
27. ---
28. ---
29. ---
30. ---

verslag van
Pim de Jong
Na een vlotte rit van Waddinxveen naar Schijndel, alwaar TechnoFlex Racing Suspension is gehuisvest, stond de koffie met..... al klaar.

Zoals gewoonlijk was ik wat aan de vroege kant, maar de Div900 van Marc de Cock uit Belgie stond al opgesteld in de werkplaats, te popelen "om van nieuwe voorvorkveren voorzien te worden". (fier hoor om als eerste "slachtoffer" te willen fungeren)

Rond 12.00 uur liep de zaak aardig vol en uiteindelijk waren we met 22 man (helaas geen vrouwelijke Div leden).

Na een welkomst woord van het ontvangst commite: Alice Essens, Arnold Smits en Roy Strik, hebben wij een uiteenzetting gekregen over "Wat veren voor je motor kunnen betekenen en speciaal voor onze Div's". Het is bekend dat met name de voorvorkveren van de Div's nu niet echt het neusje van de zalm zijn en Roy zette uiteen hoe dit komt. De constructie van deze voorvork is een vrij simpele en voldoet goed voor gemiddeld gebruik, maar als je wat meer wilt dan schieten de standaard veren toch echt te kort. Dit heeft te maken met de veer karakterestiek en met name het z.g. progressive deel van de veer, waardoor vooral het "duikeffect" bij fors remmen aanzienlijk is en het bij-remmen in een bocht wat minder stabieler verloopt.

Ook de achterveer en de daarbij behorende demper werden niet vergeten. Het voordeel van TechnoFlex is dat deze veerconstructie voor jou op maat wordt samengesteld en hierdoor ontstaat een ideale individuele afstelling, welke ook nog eens ruim versteld kan worden. Er werden een aantal uitvoeringen getoond :

  • Standaard veerdemper, welke heel eenvoudig met een kartelwieltje heel licht verstelbaar is.
  • Het model met een externe verstelmogelijkheid, welke aan de buitenkant van de motor te monteren is en je dus niet met met je hand tussen de achterbrug hoeft te frutselen. Ook is het voordeel dat je schone handen houdt! (wel zo prettig als je onder weg bent)
  • Ook is er nog een modelwaarbij de verstelpot een geheel vormt de veerunit, maar hiervoor moet wel de ruimte voor zijn.
  • Als je alle verstelmogelijkheden makkelijk wilt laten bedienen, dan is er nog een model waarbij deze verstelmogelijkheden extern mogelijk is (voor Zeer luie mensen, zoals ik) Ook is het voordeel dat je deze "persoonlijke" achterveerunit mee kan nemen naar je volgende motor en alleen de aansluiting moet worden aangepast, maar dat zijn de kosten niet.
Warm gelopen door het hele verhaal melden zich een aardig wat Div'ers zich aan om hun stalen ros van nieuwe voorvorkveren te laten voorzien.

Er waren twee mogelijkheden t.w.

  • Zelf de zaak demonteren, de TechnoFlex monteurs de veerpoten van nieuwe veren te laten voorzien en vervolgens zelf weer de veerpoten te monteren.
  • Of !! Alles door de technoFlex mensen te laten uitvoeren, waarbij dan een klein prijsje extra werd berekend. (ik zelf vond een en ander toch behoorlijk "heftig" en heb alles laten doen en zelf, voor de vorm, alleen een paar vuile handen heb gemaakt)
Zoals eerder opgemerkt was de Div van Marc als voorbeeld aan de beurt en er ontstond een levendige discussie met vele vragen. Echter gezien de tijdsduur van deze demo ontstond bij mij de vraag of wij Marc geen overnachting in een hotelletje moesten aanbieden maar een en ander kwam toch prima voor elkaar.

Na de demo werd er van tactiek verandert en werden de Div's per 3 en later per 4 stuks tegelijk onder handen genomen. Uiteindelijk gingen er 12 van de 22 Div's met nieuwe voorvorkveren naar huis.

Op weg naar huis heb ik wat lekkere stuurweggetjes opgezocht en ik moet eerlijk zeggen "je herkend je eigen Div niet meer terug !!" Ook vlak bij mij thuis is er een heel lange strakke 180 graden bocht en omdat het nog droog was heb ik deze een paar keer "genomen". Mijn Div voelde veel stabieler en stijver aan en het scheelde mij 15 km in snelheid. Normaal was voor mij 80 km het maximale maar met de nieuwe veren kwam ik op 95 km, zonder dat ik mijn hartslag en bloeddruk te veel ging stijgen. Goed gedaan TechnoFlex !!!

Alice, Roy en Arnold, hartelijk dank voor de leerzame middag en het uitstekende product wat jullie in m'n Div hebben gemonteerd.

Ook dank aan de organisator Ronald van Bruggen en jammer dat je wegens je werk er niet bij kon zijn.

Pim de Jong

verslag van
Hans de Vries
Meeting at Schijndel bij TechnoFlex, 7 juli om 12.00 uur! Volgens Marjon de Hondt, zou het hondeweer worden. Dat beloofde vrijdagavond niet veel goeds! Nou dat viel reuze mee. Onderweg vanuit Heiloo (vlakbij Alkmaar) alleen bij Haarlem-Zuid op de A9 een paar spatjes regen. In Noord-Holland was de hitte van de afgelopen dagen verdreven. Toen ik opstapte was het een graadje op 19, lekker fietsweer. Ik had voor de rit naar Schijndel anderhalf uur uitgetrokken, moet lukken voor een ritje van 144 km volgens de routeplanner. Ja, had je gedacht. In Nederland is het ook op zaterdag erg druk op de wegen. Wellicht dat de vakantie daar ook mee te maken heeft, want ik zag de nodige volgepakte auto's, caravans en vouwwagens. Af en toe, wanneer het verkeer het toeliet, even het gas erop. Zo pikte ik om 12.05 bij een informatiebord van Schijndel Kim en Aad op. Ik zag ze het bord bestuderen en hun fietsen (Yammies), kom op boys, we zijn laat en ik heb een detailkaartje van de locatie van TechnoFlex. We hadden het bedrijf zo gevonden. Om 12.10 de fietsen geparkeerd en door een gastvrouw van het bedrijf werden we welkom geheten. Koffie en koek van de zaak. In Brabant was de hitte (en gelukkig de gastvrijheid) duidelijk niet verdreven en dat was in het gebouw goed merkbaar. Hup, motorkleding uit, spijkerbroek en T-shirt aan en afwachten wat er komen ging.

Voor mij was het de eerste meeting van de YDCN en daarom kende ik niemand. Wel herkende ik KK van foto's van de website. De sfeer was erg gemoedelijk en links en rechts knoopte ik wat gesprekken aan. Terloops kwamen nog een paar leden binnendruppelen.

Het zal ongeveer halfeen geweest zijn toen (ik meen) Roy het woord namens TechnoFlex nam. Hij informeerde ons over de TechnoFlex producten en hun mogelijkheden voor onze Divvies. Hi-tech producten (voor de racerij en cross) zijn voor onze fietsen toch niet interessant. Na een minuutje op twintig, actie! Als voorbeeld (waar op te letten) werden de vorkpoten van een Belgische Div door Roy gedemonteerd. Dat was zo gepiept. Arno, een andere monteur, nam vervolgens de gedemonteerde poten onderhanden. Stap voor stap en uitvoerig uitleg gevend, werd het inwendige van de vorkpoten onderhanden genomen. Ook was er alle gelegenheid om vragen te stellen, waar je uiteraard duidelijk antwoord op kreeg. Ondertussen ging KK vreselijk tekeer met zijn alles vastleggende Sony. Vanuit allerlei posities (liggend, gehurkt, etc.) werden de onderwerpen onder "vuur" genomen en voor het nageslacht vereeuwigd. Het zal halftwee geweest zijn dat de Belgische Div weer op de poten stond en het etablissement rijdend kon verlaten.

Tijd om zelf aan de slag te gaan! In totaal zouden van een tiental Div's het inwendige van de vorkpoten een transplantie ondergaan. Ik moet zeggen, geweldig hoe kameraadschappelijk dat gebeurde. Elkaar helpend kwam er op gegeven moment goed schot in de zaak. Aan de lopende band werden vorkpoten gedemonteerd, bij dokter Arno ingeleverd en na de operatie weer gemonteerd. Dat liep dus gesmeerd! De sfeer was echt geweldig. Tussentijds was er voldoende gelegenheid om ervaringen uit te wisselen of gewoon over andere zaken te kletsen. Voor mij liep het bezoek tegen halfvijf teneinde. Ik moest nog een aardige stukje rijden om thuis te komen. De mensen van TechnoFlex heb ik bedankt voor hun gastvrijheid en na m'n mede Divvians gegroet te hebben, was het tijd om op te stappen. Inmiddels kwamen er berichten binnen dat hier en daar onweersbuien vielen. Op de terugweg was het voor mij onder Abcoude (bij Amsterdam) feest. Dan maar even schuilen bij een Shell benzinetankstation. Helaas liet ik m'n helm van het zadel kletteren, waardoor het vizier bij een scharnierpunt brak (*|"$^#% !!!). Op gegeven moment regende het niet hard meer. Toch maar opstappen want er zat weinig gang in de bewolking. Dan maar even doorbijten. Gelukkig werd het in de buurt van Oudekerk a/d Amstel op de A9 droog en kon ik de rest van de rit (hoewel met de pest in m'n lijf) probleemloos vervolgen. Ach, bedacht ik me later, een erg leuke dag in Schijndel gehad. Laat dat nou niet door zo'n pechgevalletje verknallen. M'n vrouw (de schat) had de garagedeur inmiddels open gedaan. Ik kon dus zo naar binnen rijden. Moe (drukke week gehad, warm weer, weinig slaap) maar voldaan, zette ik de motor af. Ik was weer veilig thuis.

Oh ja, en hoe rijdt de Div na de transplantatie? Nou, erg goed! De voorkant van de fiets is een stuk rustiger geworden. Het deinen (op een golfende snelweg bij hogere snelheden) is weg. Ook in de wat sneller genomen bochten voelt de fiets veel stabieler aan en geeft je veel vertrouwen.

En is m'n D(u)ivvy mooier geworden van haar nieuwe veren? Helaas! Daar is niets van te zien.

Hans de Vries

verslag van
Wim Hamer
Als totale leek en niettechneut naar een technische middag. Wat moet ik daarvan verwachten? Goeie opkomst, rond de 25 man. Hartelijke ontvangst door de mensen van TechnoFlex. Ik ving half op dat op het laatste moment doorgegeven was dat er 25 man zouden komen, maar er waren monteurs, koffie en koek en ze hadden er zin in. Na een technisch praatje werd de eerste motor onder handen genomen.

Ook al bleef ik er met mijn neus boven op zitten, het ging me te snel want in no time was het voorwiel eruit en de voorvork gedemonteerd. Uitgebreid werd toegelicht wat het verschil is tussen de originele veren en die van TechnoFlex. Hoor je me denken? Alle mensen zijn toch trots op hun eigen product, dus dat zullen die mensen van TechnoFlex ook wel zijn. En natuurlijk hoor je van je collega div rijders dat het een wereld van verschil is, maar wat merk ik er zelf van?

Nadat de eerste motor er weer uit zag als een div, konden de volgende 3 naar binnen. Dan blijkt ook de goede sfeer binnen de club. Ik werd naar binnen geduwd (zie de foto's) met een vanzelfsprekendheid, het blijft een zware motor. Tot mijn schrik zei de monteur, jongens ga je gang. Ik mijn wiel er uit halen? De veren slopen? Gelukkig boden ze hun assistentie aan, wat in mijn geval betekende dat hij zowat alles deed, ik assisteerde en nogmaals goed toekeek. Bekijk vervolgens de foto's van Kim maar over het verloop. Toen alles weer in elkaar zat, brandde ik van verlangen om het verschil te voelen, dus ik naar buiten (weer geholpen door collega's).

Ook al was er gezegd dat je eerst je rem een keer moest inknijpen, alvorens weg te rijden, op dat moment denk je er niet meer aan en bij het lopend wegzetten van mijn motor kneep ik in de rem,.......niets! Wat een eng idee, maar goed daarna pakt die weer gewoon. Ik weg en het was alsof ik op een andere motor zat. Geen gedein bij hobbels, een een man of 12 de veren laten vervangen. (6 zouden het laten doen en hadden dat van te voren aangegeven).

Maar ik wilde een paar van mijn eigen bochten doen alvorens super enthousiast te worden. Er zijn een paar mooie lussen op de snelweg, waarbij ik het gevoel had dat de div ging "zwabberen" en mijn favoriete 90 graden bochtje op de Knardijk tussen Zeewolde en Harderwijk. Ook deze bochten zijn scherp in te sturen en de motor blijft strak op de weg. Ik heb op de terugreis mijn Knardijkbocht wel 6 keer genomen om het zeker te weten. Voor mij zijn de vervangingsveren geweldig. Maar het blijft persoonlijk. Toen ik Ate vertelde over het zwabberen in de bocht, zei hij dat het ook aan stuurtechniek kan liggen. Nu rij ik pas een jaar, dus daar valt wat voor te zeggen. Bij een hobbelige weg ligt het wel degelijk aan de veren.

Maar een ieder ervaart dingen anders en die moet je even uitproberen als het kan en mag. Hoe zit een Corbinzadel, wat is het verschil tussen standaardruit en een verhoogde? etc. Ik had 'savonds een barbeque bij mij thuis met mijn afdeling en partners en en van de partners rijd ook een 900. (ja Kim, ik heb hem lid gemaakt) hij was erg nieuwsgierig naar het Corbinzadel en Ermaxruit en heeft 's avonds een uitgebreide proefrit gemaakt (het beviel hem zo goed dat hij in Elburg zat en het toetje heeft gemist). Hij was zeer enthousiast over het zadel, vond de ruit zeker prettig, maar vond dat die ook wat meer lawaai maakte en merkte wel verschil met mijn nieuwe veren, maar heeft veel minder last daarvan. Dus de eerste 2 aanpassingen zullen volgen, maar de veren vooralsnog niet.

Ook Michiel Pol was nieuwsgierig naar het Corbinzadel, vond je het wat Michiel? En op de middag hebben er nog wat collega's opgezeten. Ook dat is de waarde van zo'n middag, uitwisseling van kennis van mensen die veel weten en ik slorp het wel op. En zo zie je maar, aanpassingen blijven persoonlijk. Maar als div collega's bij een clubbijeenkomst wat willen proberen, ze zijn welkom om even mijn motor mee te nemen.

YDCN en TechnoFlex, bedankt voor de geweldige middag. Ik kijk al uit naar de sleutelavond bij Safe op 4 oktober.

Rij veilig,

Wim Hamer

verslag van
Rik Nooter
Na een vlotte rit vanuit Amstelveen, met een licht buitje rond Utrecht kwam ik, veel te vroeg (11.35 uur), aan bij Technoflex in Schijndel. Ik werd hartelijk ontvangen en had de eerste kop koffie al achter de kiezen toen een volgende groep en de rest vlot na elkaar arriveerde. Tijdens de koffie werd kennis met elkaar gemaakt en gewacht op de dingen die komen zouden.

Om ongeveer 12.15 uur nam een medewerker van Technoflex het woord en maakte ons duidelijk waarom hun voorvorkveren veel beter zijn dan de standaardveren. Zijn verhaal, eerder publicaties en de instemming van de aanwezigen die het al eerder hadden laten doen overtuigde mij om de veren te laten vervangen. Aangezien mijn technische kennis niet verder reikt dan het openen van een tankdop en het oppompen van banden wilde ik van de gelegenheid gebruik maken om het uit- en inbouwen van de voorvork etc. door iemand van Technoflex te laten doen. Hierna werd begonnen met de eerste twee Divi's waarbij alle handelingen uitgelegd werden. Het feitelijk vervangen van de veren werd door Technoflex-medewerkers gedaan. Om de doorstroming te bevorderen zette ik mijn fiets vast klaar in de veronderstelling dat "ze" hier direct verder mee in de slag konden gaan.

Tot mijn stomme verbazing en afgrijzen "dwongen" Ronald (van Bruggen) en Eddie mij verschillende stukken gereedschap ter hand te nemen en mijn eigen fiets te "slopen". Wonder boven wonder kwamen uiteindelijk de voorvorkpoten los en viel niet, zoals ik min of meer had verwacht, de halve moter uit elkaar. Ik nam mij echter voor na de veertransplantatie het weer in elkaar zetten zeker niet zelf te doen.

Dus wel, op aanwijzing van Ed die tegelijkertijd nog de geheimen van een remklauw ontrafelde bleek dat ik "zelf" het geheel weer had gemonteerd. Ik zou overigens liegen als ik zij dat ik niet apetrots op mezelf was. Sterker nog ik begon het zelfs leuk te vinden.

De eerste twee Divi's kwamen terug van een proefritje en waren onverdeeld positief over de veranderde voorvorken. Aangezien ik het eigenlijk niet kon geloven dat een ander "veertje" zoveel verschil zou maken ging ik dit nu zelf ervaren.

Mijn verwondering begon eigenlijk al toen ik het terrein van Technoflex had verlaten. Bij de in/uitrit lag namelijk een behoorlijke hobbel met daarin de glijders van het toegangshek die bij aankomst er voor zorgde dat de voorvork geheel 'kloink' inveerde. Ik had hem nu helemaal niet opgemerkt. Ook een verkeersdrempel, lange doordraaiende bocht, spoorwegovergang en het aanremmen voor een verkeerslicht bleven mij verbazen. Ik zat op een compleet andere motor dan waar ik mee gekomen was, ongelofelijk!!!

Bij terugkomst hoorde ik mezelf zo positief tegen de andere praten dat ik de gedachte dat eerdere publicaties door medewerkers van Technoflex geschreven moesten zijn tot het land der fabelen moest verbannen.

Hierna heb ik mezelf nuttig proberen te maken met het verlenen van hand- en span-diensten bij het uit- en inbouwen bij de overige Divi's waarvoor een soort lopende band was gecreeerd waardoor op vlotte wijze de overige motoren afgewerkt konden worden.

Om ongeveer 17.15 uur aanvaarde ik de terugreis en heb genoten van elke kilometer. Tot slot wil ik alle aanwezigen maar met name Ronald en Ed heel hartelijk bedanken voor hun moeite en inzet waardoor uiteindelijk iedereen elkaar heeft geholpen en niemand, zelfs ik niet, extra kosten heeft hoeven te maken om het uit- en inbouwen door Technoflex te laten doen. Grote Klasse!!!

Rik Nooter

verslag van
Albert Tieben
Na alle Technoflex bijeenkomsten gemist te hebben zag ik het verslag van Rik. Nog wat via e-mail gevraagd en daarna per post de veren laten komen vanuit Schijndel. Natuurlijk als echte hollander het YDCN lidnummer bij de hand voor de korting.

De bijgleverde beschrijving gaat er dan vanuit dat je de vorkpoten al in je hand hebt. Dus met behulp van het werkplaatshandboek eerst de Div 900 voorkant uit elkaar en terug naar de bijsluiter. Niet vergeten de vorkdoppen los te draaien voor je de poten loshaalt uit het frame (of even terugzetten als je dat toch vergeet).

De hoeveelheid olie wijkt af van die in het werkplaatshandboek maar ik heb die van Technoflex maar aangehouden. Snel weer in elkaar. Alles nalopen en dan proberen natuurlijk. Zou het echt helpen?

Het is om stil van te worden. Zelf verkeersdrempels worden een feest om te nemen. Hoe is het toch mogelijk dat Yamaha standaard van die prutsveren levert. Je rijd gewoon strakker. Bochten gaan veel beter. Stabieler. Zijn er nadelen? Ja, je gaat harder rijden. Vooral in bochten. Voorts, voor de echte zeurpiet, het comfort gaat heel, heel weinig terug. Alleen hele kleine oneffenheden komen iets merkbaarder door. Als je duo rijdt overigens weer niets van te merken. Nog nooit eerder in een weekend zoveel (om)gereden. Gewoon voor de fun. Dit is een aanrader.

Albert Tieben

Last update 04-Nov-2001