Yamaha Diversion XJ650 (78pk met ABS)

Yamaha Diversion XJ650
vrijdag 15 juli 2005

Er bereikt ons het bericht dat in een Duits motorblad melding wordt gemaakt van een nieuwe Yamaha Diversion met de type aanduiding XJ650. Na wat speurwerk vinden we een slechts één bevestiging maar wel met een snel ingescande foto uit het tot nu toe nog onbekende blad. De foto is verrassend. We zien een motor die verrassend veel lijkt op een Diversion XJ600S maar bij nadere inspectie heel veel heeft van het voorlaatste model Fazer (FZS 600). Om maar even met de deur in huis te vallen, 650 cc Fazer blok, 78 pk en ABS! En dat voor een prijs onder de 7.000 euro. Ter vergelijking, de Diversion XJ600S kostte in 2001 en 2003 nog 6.340 euro. Meer motor met een bescheiden prijsverhoging. Dat is knap! Helaas voor ons Hollanders zal de prijs in Nederland toch hoger liggen... wij mogen er nog eens BPM bijtellen.

Laten we eens wat nauwkeuriger naar die foto kijken. Het motorblok is een bekende, het oude Fazer blok van de FZS 600, dus met carburateurs, geen injectie en zo te zien ook geen catalysator. Omdat de type aanduiding XJ650 is nemen we aan dat het 650 cc meet. Geen 4-in-1 uitlaat maar de bekende laag gemonteerde en bekende Diversion dempers. We moeten gissen maar denken dat het een 4-in-2 systeem is. Volgen we het blok naar de achteras, dan zien we ook de bekende rechthoekige aluminium achterbrug en de aan de onderzijde gemonteerde remklauw. Dit is gewoon direct van de oude Fazer. Over het achterwiel en banden durven we nog geen uitspraak te doen, maar het lijkt ons dat je hier gewoon de Fazer specs mag verwachten, een brede slof met een Bridgestone BT020.

Gaan we vanaf het achterwiel omhoog, dan is het eerste plasticwerk duidelijk Diversion. De onderzijde heeft een iets andere kleur maar dat kan reflectie zijn (zie de voorkuip). Het niet gespoten plasticwerk tussen tank en achterkant is weer typerend Diversion. Het zadel is wel Diversion gestyleerd maar beduidend dikker cq hoger, zowel voor de bestuurder als duo. Het kontje is gemoderniseerd. Een bescheiden kentekenhouder zoals op de Fazer, schuine achterlichten die doen denken aan de FJR1300 en ook de handgrepen doen zeer sterk denken aan de FJR1300. De blinkers zijn van het kleine formaat en is gelijk aan de Fazer. De voetsteunen voor de duo zitten laag, zoals we op de Diversion gewend zijn, en dat kan ook omdat de uitlaten op Diversion hoogte gemonteerd zijn.

De tank is moeilijk in te schatten maar zal waarschijnlijk van de Fazer afkomstig zijn. Die is wel eens wat minder van pasvorm geweest maar was in het modeljaar 2001 prima van vorm en bovendien met een riante tankinhoud. De stuurkuip is intrigerend. Op het eerste gezicht lijkt het een Diversion stuurkuip maar de details doen anders vermoeden. Het grote onderste gedeelte met het Diversion logo maakt dat de eerste indruk richting de Diversion gaat. Maar dan... De neus doet denken aan de mooie poezenkop van de Fazer, spits en modern. En nu maar hopen dat er ook twee lampen in zitten die ook allebei branden. Op het 2001 model van de Fazer is deze gemaakt van lexaan en branden beide lampen standaard. Dat mag tegenwoordig. Daarom is het ook zo gek dat op de nieuwe Fazer met het R6 blok Yamaha weer terug is naar een asymetrische 1-lamp systeem, net zoals bij de oude Fazer modellen met rechthoekige lampen.

Het nieuwe neusje van de Diversion blijft intrigeren maar we denken dat het heel mooi is. En dan de ruit. Het lijkt alsof deze op de kuip ligt, net zoals de verstelbare ruit van de FJR1300. Maar we verwachten voor dit geld geen electrisch verstelbare ruit. We hebben de 2001 Fazer even van de zijkant bekeken en vermoeden een ruitconstructie die een mix is tussen de 2001 Fazer en de nieuwe Fazer, maar dan met een brede ruit.

Tenslotte de voorpoten en het stuur. De voorpoten zijn van de Fazer, evenals de bekende en zeer goede blauwe klauwen, die garant staan voor een uitstekend remkracht. Op de 2001 Fazer zit een buizenstuur en dat zal ook hier zijn toegepast, waarschijnlijk iets hoger dan de Fazer voor de meer Diversion rechtop toerhouding. Opvallend tenslotte de aloude spiegels weer gewoon op het stuur.

Volgens de specificaties moet de motor ABS hebben. Dat zou betekenen dat je toch iets moet kunnen zien in de buurt van de assen van de wielen. We kunnen het niet ontdekken. Zou het dan toch een hele fraaie trucage foto zijn?

Last update 16-Jul-2005