TechMod :  The Roadbook Collection
 
Roadbooks of routerolhouders genoemd, zijn een veelbesproken onderwerp. Het is een apparaat om een route beschrijving in op te bergen en daarvan alleen het relevante deel te laten zien wat je op dat moment nodig hebt. In de meeste gevallen is zicht op 3 of 4 regels van de route voldoende. In de loop der jaren hebben we er al diverse modellen gezien, van de goedkope routerolhouders van Halfords tot zeer luxe uitvoeringen in RVS, doorzichtige perpex kokers, al dan niet met verlichting. Het is ook een zeer dankbaar onderwerp voor de nodige huisvlijt. In de komende tijd gaan we ze verzamelen en hier publiceren.

Ben Baaijens roadbook montage (Halfords versie)  
Ben Baaijens schrijft: Deze oplossing werkt al 4 jaar op een XJ900 en nu op een Diversion 900. Koop bij Halfords een routerol voor de fiets (voor ouderen: er is ook een lees lineaal verkrijgbaar, werkt perfect!). Koop bij Hein Gericke twee spiegel steunen met M10 fijn draad (let op stuur diameter). Koop of regel een stuk van ca. 20 cm CV pijp met een diameter van 28 mm. Koop of regel 2 stuks M10*100 bouten met 4 moeren (Praxis, tot 21.00 uur open). Click for more details
Tap in de spiegelsteunen normaal M10 draad als je niet aan fijn draad kan komen. Boor in het stuk CV pijp 10 mm gaten dusdanig van het midden dat straks de spiegelsteunen bijna tegen de stuurklemmen op het balhoofd zitten. NIET doorboren! Zaag de kop van de bouten en draai 1 moer op het draadeind. Schuif de andere M10 moer in de buis voor het geboorde gat en zet het draadeind vast. Click for more details
Draai de spiegelsteunen op het andere deel van het draadeind en monteer het geheel op het stuur. Plak een stukje stagetape of iets dergelijks om de einden van het pijpje om het geheel wat stroever te maken. Klik de Halfords routerol over het pijpje en toeren maar! Click for more details
Noot redactie: Zet de spiegelsteunen niet al te vast. Bij een frontale aanrijding is het de bedoeling dat je over je stuur vliegt en dat de plastic schroeven van de kuipruit breken. De routerolhouder steun moet bij een forse klap dus ook naar voren kunnen wegdraaien. Click for more details

Pim Beijen's routerol (Pan versie)  
Pim Beijen schrijft: Het hebben van een routerol op ooghoogte is niet alleen veiliger maar ook veel prettiger in gebruik. Daarom wil ik alle motorrijders aanraden te investeren in een routerol daar dit bijdraagt in het veiliger motorrijden. Door mijn verhuizing naar Denemarken heb ik mijn Pan European in Nederland moeten verkopen, maar had nog een routerol van het ‘oude’ model Pan European thuis. In Denemarken heb ik een XJ900s aangeschaft wat evenveel kost als een ST1300 in Nederland.
Deze routerol is oorspronkelijk een fietsrouterol, maar aangepast voor het gebruik op een Pan. Deze aangepaste routerol heb ik gekocht bij de Pan club (ledenprijs € 15) maar heb gezien dat deze ook wordt verkocht bij Motorzaak Vos te Oss. Het voordeel van deze rol is dat er reeds aan de ‘beugel’-uiteinden twee aluminium stukken zijn geplaatst voorzien van boutjes en mooi afgewerkte sluitmoeren (foto 1). Click for more details
Bij het bekijken van de mogelijkheden om deze te installeren op de Diversion zag ik dat ik eigenlijk 2 beugeltjes nodig had die ik aan de spiegels kon bevestigen en dan de routerol ertussen klemmen en klaar. In een doe het zelfzaak 2 ijzeren plaatjes gekocht (tuinafdeling) van 2mm dik, bij 2cm breed en ongeveer 8cm lang (kosten € 1,30), alsmede een setje rubberen ringetjes (kosten € 0,50) (foto 1). Click for more details
Het enige dat ik vervolgens heb gedaan is deze plaatjes te buigen in de bankschroef, benodigde tijd ongeveer 20 minuten. Zoals u op de foto’s 2 en 3 kunt zien is het eenmaal een hoek van ongeveer 90 graden en eenmaal een hoek van ongeveer 45 graden. Als u de stukjes ijzer gezamenlijk buigt krijgt u hetzelfde resultaat. Daar in de ijzeren plaatjes reeds gaatjes bevonden heb ik het onderste gaatje met ijzerboor 10 groter geboord opdat deze dan dezelfde grootte heeft als de spiegelbout. Click for more details
Het bovenste gaatje heb ik ingezaagd opdat de routerol ervan bovenaf in kan glijden. Ik heb gekozen om dit aan een zijde te doen opdat ik hem dan zeker niet kan verliezen (foto 2 en 3). Schuif de ijzeren plaatjes in de spiegelbout en draai de spiegels weer vast in de spiegelbevestiging op het stuur. Het enige dat nu nog moet gebeuren is het afstellen van de plaatjes opdat de routerol recht hangt (foto 4 en 5). De spiegels bevinden zich namelijk niet precies op dezelfde hoogte. Click for more details
Voor een betere aansluiting tussen routerol en beugels heb ik de rubberringetjes er tussen aangebracht dat tevens ervoor zorgt dat e.e.a. muurvast kan worden aangedraaid en rammelen wordt voorkomen. Ik ben in totaal een uur bezig geweest om het te bedenken, uit te voeren en nog een boortje 10 te halen bij de doe-het-zelf, dus als u alle benodigdheden in huis heeft gehaald dan kunt u e.e.a. relatief korte tijd voor elkaar krijgen. Veel succes en veilig rijplezier. Pim Beijen Click for more details

Marcel Hudepohl roadbook  
Marcel Hudepohl's roadbook kwamen we tegen toen hij deze onlangs te koop aanbood. Deze uitvoering is geheel van RVS en aluminium met lexaan afdichtplaat. Click for more details

Leo Schelvis A4 routelezer  
Uit Almere ontvingen we van Leo Schelvis de volgende low-budget oplossing. Een plaatje aluminium en een plaatje plexiglas waartussen een A4 geklemd kan worden. Deze verbind je met een scharnier aan de bovenkant. Click for more details
Even controleren... ja, een A4 formaat YDCN route beschrijving past er tussen. Click for more details
Om het geheel op het stuur te kunnen bevestigen is een ophangbeugel van een fietsslot gebruikt. Click for more details
Het eindresultaat vanaf de zijkant gezien. Click for more details
En het eindresultaat vanaf de bestuurdersplek. Het geheel trilt bijna niet maar is niet waterdicht. Click for more details

Diversen  
Stukje karton en een touwtje Click for more details
Merk en leverancier onbekend maar denkelijk een gewone routerol houder voor op de fiets Click for more details
Zelfde apparaat vanaf de andere kant Click for more details

Last update 12-Aug-2012