VRO-1 Rijvaardigheidstraining Oirschot
Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge
VRO-1 Rijvaardigheidsopleiding voor slechts 119 euro
Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge
Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge Click on picture to enlarge

datum Zaterdag 13 September 2008
Zaterdag 27 September 2008
start
lokatie
Verkeersoefencentrum OTCRIJ van Defensie
Oirschot
deelname Alleen voor leden
bijzonderheden
VRO-1 certificaat
Hele scherpe prijs !
In samenwerking met de KNMV organiseren we dit jaar weer een VRO-1 rijvaardigheidstraining en wel tegen een hele scherpe prijs. Voor YDCN leden gaat deze cursus slechts € 119 kosten. Ben je ook nog KNMV lid, dan betaal je slechts € 99. Normaal kost deze cursus € 207 en € 187 voor KNMV leden.

OTCRIJ Oirschot
De locatie is dit keer het OTCRIJ in Oirschot. OTCRij is het Opleidings- en Training Centrum Rijden van de Koninklijke Landmacht. De cursus wordt gegeven door de KNMV. We hebben daar 4 jaar geleden al eens een VRO-1 georganiseerd. Foto's van die dag kun je vinden in het YDCN Foto Archief. We hebben de foto's van Oirschot speciaal nog even extra opgepoetst. Het is een vrij unieke locatie waar ze wat je maar kan bedenken hebben nagebouwd, zelfs haarspeldbochten!

Dagen en deelnemers
Er wordt les gegeven in 4 groepen van 6 cursisten wat het totaal aantal deelnemers op 24 brengt. Op zaterdag 13 september hebben we 2 blokken van 6 cursisten en die is inmiddels al volgeboekt. Op zaterdag 27 september hebben wij 3 blokken van 6 cursisten en daar is momenteel nog plaats.

Verzekeringen
Alle cursussen vinden plaats op een afgeloten terrein. Als je voor de motor all-risk verzekerd bent is het raadzaam even bij jouw verzekeringsmaatschappij te informeren wat de consequenties zijn als de motor tijdens de cursus schade zou oplopen. Wil je die eigen verzekering niet aanspreken of ben je alleen WA verzekerd, dan kan je dagverzekering afsluiten. Die is alleen geldig tijdens de cursus op het circuit, niet tijdens je rit van en naar de lokatie. Ook is schade bij 1 specifiek onderdeel van de cursus, het rijden over een autoband, niet gedekt. Je instructeur zal dit duidelijk aangeven. Een dagverzekering is alleen af te sluiten voor motoren die niet ouder zijn dan 10 jaar.

Naast de extra af te sluiten verzekering voor de motor is er nog een mogelijkheid om een annulerings verzekering af te sluiten.

Certificaat
Deze VRO-1 opleiding verschilt niet met de normale VRO-1 opleiding, alleen is het deze keer in een ander verband georganiseerd. Bij het volbrengen van de dag krijg je dan ook een VRO-1 certificaat waarmee je bij de meeste verzekeringsmaatschappijen korting kan krijgen op je motor verzekering.

Inclusief lunch
Prijs van de cursus is inclusief lunch.

Duo
Het algemene advies is om de cursus te volgen zoals je normaal gewend bent om te rijden. Rij je dagelijks met een topkoffer, laat die er dan gewoon opzitten. Rij je heel vaak met duo, dan is het sterk aan te raden om de cursus met de duo passagier te volgen. Solo rijden is toch heel anders dan met iemand achterop. Bij het nemen van bochten, het remmen en het maken van een uitwijk manoevre speelt de duo ook een rol waar aandacht aan besteed zal worden. Voor de deelname prijs hoef je het niet te laten. De prijs voor een duo is sinds 2005 zelfs verlaagd van € 22,50 naar € 17,50. Daar waar een onderdeel het beste zonder duo gedaan kan worden zal dit aangegeven worden.

VRO-1
 VRO-1: de basis cursus
De VRO 1 is de basiscursus van alle voortgezette rij opleidingen van de KNMV. Als motorrijder wil je in de eerste plaats uiteraard graag rijden en daarvoor krijg je tijdens de VRO uitgebreid de gelegenheid. Onder leiding van een deskundige instructeur verricht je veel oefeningen met als doel je motorfiets nog beter te beheersen en daardoor nog plezieriger en vooral ook veiliger te leren rijden. Zo is er aandacht voor wat je moet doen bij obstakels op de weg, hoe je moet remmen of eventueel uitwijken en hoe je moet reageren als het wegdek is vervuild. Ook let de instructeur op je zitpositie op de motor en of het kijken, remmen en sturen gaat zoals het hoort. Naast de praktijk is er tevens ruim aandacht voor mentale training. Veilig motorrijden is vooral ook snel en doordacht de juiste beslissingen nemen en vervolgens ook uitvoeren. Je leert ver(der) vooruit te zien en van tevoren te bedenken hoe je in een onverwacht moeilijke situatie moeten handelen. Soms zul je denken “mmmm dat viel mee”. Maar andere momenten zul je bedenken dat je een hachelijke situatie beter kunt voorkomen. Er zal gewerkt worden in groepjes van 6 cursisten. Uiteraard staat op deze dag de factor fun op deze dag hoog in de lijst.

Globale dagindeling
De volgorde van de onderdelen zijn afhankelijk van de groep waarin je zit. Elk jaar verandert er wel wat in de VRO-1 cursus maar in hoofdlijnen kun je de volgende onderdelen verwachten.

08.45-08.55  Indeling cursisten
09.00-09.10  Kennismaking
09.10-09.40  BARVAS, zithouding
09.45-10.50  Korte bochtentechniek
10.50-11.15  Koffie
11.20-11.40  Mentale training
11.40-12.00  Rijden over de wip
12.00-12.20  Motorgym
12.20-12.40  Band / Balk
 
12.40-13.00  Remmen over obstakel
13.00-13.45  Lunch
13.45-14.50  Remmen
14.50-15.30  Remmen en uitwijken
15.30-15.40  Thee
15.40-15.55  Theorie bochtenrijden
16.00-16.45  Bochtenrijden
16.45-17.00  Evaluatie / certificaat
   

Foto's VRO-1 Oirschot 2004
kosten
 VRO-1 in clubverband  €  119,00    
 VRO-1 in clubverband en KNMV lid  €  99,00    
 Annuleringsverzekering  €  12,50    
 Dagverzekering VRO-1  €  75,00     € 187,50  eigen risico
 Duo passagier  €  17,50    
Voor de dagverzekering mogen motoren niet ouder zijn dan 10 jaar.
Bij een huurmotor is dat 5 jaar.
Procedure Je kan je via onze website aanmelden voor deze VRO-1. Daarvoor hebben we een apart uitgebreid formulier gemaakt. Alleen volledig ingevulde formulieren worden geaccepteerd. Als je aanmelding door ons is geaccepteerd krijg je een bevestiging en komt je naam op de lijst op deze web pagina.

De inschrijving sluit zodra alle plaatsen bezet zijn of circa 4 weken voor het evenement. Na sluiting sturen wij de gegevens door naar de KNMV. Van de KNMV krijg je ook de uitnodiging, de rekening en en acceptgiro. Op dat moment heb je ook een persoonlijke overeenkomst met de KNMV afgesloten en zijn alle KNMV voorwaarden van toepassing. Deze zeggen bijvoorbeeld dat bij annuleren tot 4 weken voor aanvang van de cursus men € 20 verschuldigd is. Bij annuleren tussen 4 en 1 week voor aanvang van de cursus is men 50% van het cursusgeld verschuldigd. Bij annulering binnen 1 week voor aanvang van de cursus is geen restitutie mogelijk. Met een annulerings verzekering vind restitutie plaats minus het verzekeringsbedrag. Een geldige verklaring zoals van een arts is echter wel vereist. Voor zover wij hebben meegemaakt krijg je in geval van ziekte een aanbod om de cursus op een andere datum alsnog te volgen. De speciale clubprijs blijft dan onverkort van kracht.

aanmelden

zat 13 sep 2008 VRO-1: 

zat 27 sep 2008 VRO-1: gesloten

deelnemers
codes:   = dagverzekering
= annuleringsverzekering
= met duo passagier
= teruggegeven aan KNMV
 
 Deelnemers VRO-1 - Oirschot - zaterdag 13 september 2008  
01. Reno Sanders
02. Dick Schoneveld
03. Hans Schuurmans
04. Rob Meulenberg
05. Ron Wiltink
06. Rini Roefs
07. Lotte Heeman
08. Peter van der Mark
09. Anouk van der Mark
10. Harm-Jan Peters
11. Ilse Schasfoort
12. Fred Scheepstra
 
 Deelnemers VRO-1 - Oirschot - zaterdag 27 september 2008  
01. Corine Toirkens
02. Martin Langemeijer
03. Wim Velthoven
04. Ben Baart
05. Ryan Smits
06. Gusta Lebbink
07. Ab de Wildt
08. Leon Nijsten
09. Coen Leijten
10. Reginald Blijd
11. Marijn Hoogerheijde
12. Jan van Oostrom
13. Patrick Kitslaar
14. Marcel van Laake
15. ---
16. ---
17. ---
18. ---
verslag
Gewoon doen!

In 2003 heb ik op mijn 51ste mijn motorrijbewijs gehaald en heb een oude Yamaha XJ750 gekocht. Toch wat zwaarder dan de lesmotor, maar ik genoot van elke kilometer. Omdat de motor vaak kuren had ben ik overgestapt op een Yamaha Diversion XJ900S. Ongecompliceerd, laat me nooit in de steek maar ............ oef wat een zware motor. Niet op de Nederlandse snelweg, maar op vakantie in de Eifel met volle bepakking door de haarspeldbochten werd ik steeds onzekerder. Een lichtere motor dan maar, of, ja dan maar de VRO. Ik had er al vaker over nagedacht maar de foto’s op internet zagen er altijd (te) spannend uit en om nou als vrouw het watje van de klas te worden. Stom natuurlijk. Ik heb me aangemeld en vorige week zaterdag was het zover.

Een heerlijk zonnetje, beetje kloppend hart maar dat bleken anderen ook te hebben. Het was in één woord een fantastische dag. Een instructeur die je vertrouwen gaf, een gezellige groep van voornamelijk mannen en een klein aantal vrouwen. Twijfelen andere vrouwen ook om te gaan? Niet doen! Je kon alles op je eigen niveau doen. Ik heb me geen moment onzeker gevoeld, integendeel. Toen we ’s avonds naar huis reden was ik een andere motorrijder. Lekker zeker door de bochten, alert, maar snel. Nu kan ik me wel voor mijn kop slaan dat ik niet eerder ben gegaan. Volgend jaar dus weer.

Ik hoop met dit stukje de twijfelaars over te halen om ook te gaan. Het is een feestje wat je jezelf moet gunnen. Een feestje dat je meer rijplezier maar ook vooral meer veiligheid oplevert. Ik heb besloten geen lichtere motor te kopen. Het is niet meer nodig. Tot volgend jaar!

Gusta Lebbink

Last update 05-Oct-2008